ΕΛΛΑΔΑ
Μία στις τρεις ελληνικές επιχειρήσεις δεν άντεξε τις συνέπειες της πανδημίας
Μία στις τρεις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα ανέστειλε πλήρως τη λειτουργία της ως αποτέλεσμα της πανδημίας του κορονοϊού, οκτώ στις δέκα αναγκάστηκαν να κάνουν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας τους, ενώ για όσες κατάφεραν να αντέξουν, σημαντικό ρόλο έπαιξε η χρήση των ψηφιακών εργαλείων και το επίπεδο ψηφιοποίησής τους. Εως και σήμερα όμως μόνο έξι στις δέκα επιχειρήσεις δηλώνουν ότι έχουν επανέλθει πλήρως σε προ-COVID κατάσταση.
Αυτό προκύπτει από την έρευνα που διενήργησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για λογαριασμό της COSMOTE σε 1.500 μικρομεσαίες επιχειρήσεις πανελλαδικά.
Να σημειωθεί ότι οι μικρές (με 1-10 εργαζόμενους) και μικρομεσαίες επιχειρήσεις (με 11-50 εργαζομένους) αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της εθνικής οικονομίας, καθώς αντιπροσωπεύουν το 99% του συνολικού αριθμού επιχειρήσεων στην Ελλάδα (730.000 επιχειρήσεις) και το 78% των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα. Λόγω όμως των περιορισμένων πόρων τους και της χαμηλής παραγωγικότητας, συμβάλλουν μόνο κατά 40% στη συνολική προστιθέμενη αξία για την εθνική οικονομία.
Σύμφωνα με τα ερευνητικά δεδομένα, τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις αυτήν την κρίσιμη χρονιά αφορούν σε εμπορικά και χρηματοοικονομικά ζητήματα, καθώς και στα logistics. Για παράδειγμα, η μείωση πωλήσεων (για το 79% των ΜμΕ), η αδυναμία είσπραξης οφειλών (67%), η προμήθεια πρώτων υλών (52%), η παράδοση υπηρεσιών/προϊόντων (48%), κ.ά.
Αυτό που καταδείχθηκε για ακόμα μία φορά είναι το γεγονός ότι η πανδημία λειτούργησε ως επιταχυντής για την ψηφιακή «αφύπνιση» της χώρας, η οποία δειλά δειλά είχε ξεκινήσει.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το διάστημα αυτό έγιναν 48% περισσότερες τηλεφωνικές παραγγελίες και online πωλήσεις, ενώ σημειώθηκε 50% αύξηση της τηλεργασίας και άλλαξε ο τρόπος επικοινωνία εντός και εκτός εταιριών. Οι καταναλωτές σε ηλεκτρονικά καταστήματα διπλασιάστηκαν, ενώ σε ορισμένους κλάδους όπως τα σούπερ μάρκετ, οι πωλήσεις εξαπλασιάστηκαν. Πάντως περίπου οι μισές μικρομεσαίες επιχειρήσεις στη χώρα μας εξακολουθούν να βρίσκονται στα πρώτα στάδια ψηφιακής ανάπτυξης.
Αναλυτικά κάποια από τα ευρήματα που ανέδειξε η έρευνα:
– Το 70% των ελληνικών ΜμΕ διαθέτει εταιρικό website, ωστόσο 1 στις 3 το έχει στήσει ερασιτεχνικά.
– Ηλεκτρονικό κατάστημα διαθέτει το 17% των επιχειρήσεων, με το 48% εξ’ αυτών να καταγράφει σημαντική αύξηση στη χρήση το 2020.
– Το 36% των ΜμΕ έχει ‘τρέξει’ ψηφιακή καμπάνια προώθησης -όμως μόλις το 17% με τη βοήθεια επαγγελματία-, ενώ τα social media είναι σημαντικό μέσο προώθησης και επικοινωνίας για 2 στις 3 επιχειρήσεις.
– Το τηλεφωνικό κέντρο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της λειτουργίας για 1 στις 2 επιχειρήσεις, ενώ εμφανίζεται μια μικρή τάση για χρήση cloud based κέντρων (στο 10% των χρηστών).
– 20% αυξημένη εμφανίζεται η χρήση των λύσεων τηλεδιάσκεψης το 2020, κυρίως λόγω του COVID-19, με τις πλατφόρμες Skype, Zoom & Microsoft Teams να είναι οι δημοφιλέστερες.
– Το 40% των επιχειρήσεων χρησιμοποιούν συστήματα CRM (Customer Relationship Management), για την ενίσχυση της ικανοποίησης των πελατών τους, ενώ αυξημένη (στο 43% των ΜμΕ) εμφανίζεται το 2020 η χρήση ERP (Enterprise Resource Planning) συστημάτων, για τη διαχείριση όλων των λειτουργιών μίας επιχείρησης.
– Η ψηφιακή ασφάλεια θεωρείται σημαντική για το 90% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Όμως 9 στις 10 επιλέγουν απλά antivirus για σταθερές συσκευές.
– Η χρήση servers είναι αρκετά διαδεδομένη στις μικρότερες επιχειρήσεις, με 1 στις 2 ΜμΕ να διαθέτει κεντρικό server. Μάλιστα, το 25% των χρηστών έχει επιλέξει cloud server.
– Αυξημένη είναι το 2020 η χρήση IoT (Internet of Things). To 22% των ΜμΕ δηλώνει ότι χρησιμοποιεί IoT συστήματα, όμως η χρήση είναι απλή, αφού το 80% αφορά την παρακολούθηση χωρών. Πολύ λίγες ΜμΕ αναζητούν προχωρημένες λύσεις (energy, asset management, κ.ά.)
Ωστόσο ακόμα και οι επιχειρήσεις που κατέφυγαν σε ψηφιακές λύσεις σε μεγάλο ποσοστό και κυρίως λόγω έλειψης πόρων, επέλεξαν απλές, ελλιπείς ή ερασιτεχνικές ψηφιακές λύσεις με αποτέλεσμα:
1 στους 3 επιχειρηματίες που έστησε website το έκανε o ίδιος ή κάποιος γνωστός του.
1 στους 2 που οργάνωσε ψηφιακή καμπάνια την έκανε ο ίδιος ή κάποιος γνωστός του.
8 στους 10 που αξιοποίησαν IoT τεχνολογίες το έκαναν για απλή παρακολούθηση χώρων.
9 στους 10 χρησιμοποίησαν απλά antivirus για σταθερές συσκευές για την ψηφιακή τους ασφάλεια.
«Είναι σαφές από τα ευρήματα της έρευνας, ότι η ψηφιακή ωριμότητα κάποιων ΜμΕ λειτούργησε ως ανάχωμα στις καταστροφικές συνέπειες της κρίσης. Οι επιχειρήσεις που είχαν ήδη υιοθετήσει ψηφιακά εργαλεία πριν την επέλαση του COVID-19, κατάφεραν να ανακάμψουν πιο εύκολα και σε μεγαλύτερο βαθμό» επεσήμανε ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου και Διευθυντής ELTRUN, Γιώργος Δουκίδης κατά την παρουσίαση της έρευνας.
Από την πλευρά του ο Θάνος Φαλάγγας, Διευθυντής Εnterprise & Business Marketing & CRM του Ομίλου ΟΤΕ υπογράμμισε ότι «οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας, καθώς αντιπροσωπεύουν το 99% του συνόλου των επιχειρήσεων. Η μετάβασή τους στην ψηφιακή εποχή και η υιοθέτηση των κατάλληλων «έξυπνων» εργαλείων, είναι για τις επιχειρήσεις αυτές ζήτημα επιβίωσης, κάτι που φάνηκε ακόμη πιο ξεκάθαρα κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης» προσθέτοντας ότι στόχος είναι η συγκεκριμένη έρευνα να επαναλαμβάνεται ανά δύο χρόνια καταγράφοντας την πρόοδο των ελληνικών επιχειρήσεων σε ό,τι αφορά στο ψηφιακό τους ταξίδι.
Πηγή: ethnos