ΚΡΉΤΗ
ΒΟΑΚ: Διόδια με χρονόμετρο στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο;
Οριστικά το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο πρόκειται να κατασκευαστεί στον ΒΟΑΚ ακολουθώντας την μέθοδο της παραχώρησης. Αυτό προκύπτει από την πρόσκληση που απηύθυνε η Γενική Γραμματεία Υποδομών σε τρεις εταιρείες προκειμένου μέσα από τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης να επιλεγεί στις 21 Αυγούστου ο χρηματοοικονομικός Σύμβουλος για τον Διεθνή Διαγωνισμό για την “Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευσης του τμήματος του ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο”.
Το ypodomes.com σας είχε αποκαλύψει από πέρυσι ότι οδεύουμε στην κατασκευή του κεντρικού τμήματος του ΒΟΑΚ, εκείνου που έχει σαφώς και την μεγαλύτερη κίνηση σε σχέση με τα υπόλοιπα. Το μήκος του νέου αυτοκινητόδρομου θα είναι περίπου 142χλμ.
Ενδιαφέρον έχει και το γεγονός πως στο συγκεκριμένο τμήμα, τα περισσότερα χλμ αφορούν την κατασκευή νέου αυτοκινητόδρομου ενώ τα υπόλοιπα έχουν κατασκευαστεί ως δημόσια έργα στο παρελθόν.
Πιο συγκεκριμένα, από τα 142χλμ έχουν αναβαθμιστεί σε αυτοκινητόδρομο (δρόμο τετράϊχνης κυκλοφορίας με ΛΕΑ και διαχωριστικό στηθαίο τύπου new jersey) 42χλμ:
-11χλμ Περιμετρικά των Χανίων
-7 χλμ Περιμετρικά του Ρεθύμνου
-25χλμ Περιμετρικά του Ηρακλείου (Α/Κ Γούβες-Α/Κ Λινοπεράματα)
-Επίσης προετοιμάζεται ο διαγωνισμός για την επαναδημοπράτηση ως δημόσιο έργο του τμήματος Πάνορμος-Εξάντης μήκους περίπου 10χλμ.
Το νέο έρχεται ακριβώς πάνω στη χρονική περίοδο που τα έργα στους αυτοκινητόδρομους της Ηπειρωτικής Ελλάδας έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί και μπαίνει στη λίστα των νέων μεγάλων έργων που ομολογουμένως είναι μικρή προς το παρόν.
Η δημιουργία κλειστού αυτοκινητόδρομου στην Κρήτη είναι καθολικό αίτημα των φορέων του νησιού, που με τουριστική κίνηση άνω των 3 εκατομμυρίων τουριστών διαθέτει φτωχές οδικές υποδομές.
Το κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί σε περίπου 1,1 δισ ευρώ (μαζί με τις απαλλοτριώσεις) με την χρηματοδότηση να είναι επίσης ένα μεγάλο στοίχημα.
Όπως αναφέρουν πηγές του Υπουργείου Υποδομών στο ypodomes.com γίνονται εντατικές επαφές με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) με σκοπό να εξασφαλιστεί η οικονομική στήριξη του έργου. Πάντως όπως αναφέρεται στην σχετική απόφαση “το υπόψη έργο θα προωθηθεί προς υλοποίηση με κύρια χρηματοδότηση από κεφάλαια που θα εξασφαλίσει ο οικονομικός φορέας στον οποίο θα ανατεθεί η σύμβαση”.
Το έργο θα υλοποιηθεί με τη μέθοδο της παραχώρησης και όχι με ΣΔΙΤ καθώς βρίσκεται εκτός του πεδίου εφαρμογής του ν. 3389/2005 για τα έργα ΣΔΙΤ (έργα μέχρι 500εκ.ευρώ).
Ερώτημα παραμένει ο τρόπος λειτουργίας του δρόμου σε σχέση με την οικονομική βιωσιμότητα του σχήματος που θα αναλάβει. Ένα από τα ισχυρότερα σενάρια είναι η ύπαρξη της “βινιέτας”, ενός συστήματος διοδίων με χρονική διάρκεια και όχι χιλιομετρική. Οριστικές αποφάσεις αναμένονται.
Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι η Περιφέρεια Κρήτης έχει ζητήσει επιτακτικά την δημιουργία και λειτουργία αυτοκινητόδρομου χωρίς διόδια, σε αντίθεση με το σύνολο των αυτοκινητόδρομων της Ηπειρωτικής Ελλάδας, όπου ισχύει το σύστημα να πληρώνει ο χρήστης.
Ο ΒΟΑΚ είναι από τα έργα-σημαίες του Υπουργείου Υποδομών καθώς έχει υπάρξει πολλάκις δέσμευση για την υλοποίηση του. Η διεξαγωγή του διαγωνισμού εκτιμάται ότι θα γίνει εντός του 2018.
Να θυμίσουμε πως από πέρυσι το Υπ.ΥΠΟΜΕ και ο ΟΑΚ έχουν υπογράψει προγραμματική σύμβαση στην οποία ο ΟΑΚ ανέλαβε την καταγραφή, συλλογή και επεξεργασία κυκλοφορικών στοιχείων που θεωρούνται απαραίτητα τόσο για την εκπόνηση του σταδίου Αναγνώρισης της Οδού αλλά και για την μελέτη κόστους οφέλους και βιωσιμότητας του έργου, την καταγραφή και αξιολόγηση των υπαρχουσών και εν εξελίξει μελετών στα μη κατασκευασμένα τμήματα του έργου κ.α.
Αντίστοιχα το Υπουργείο Υποδομών έχει αναλάβει να ολοκληρώσει το συμφωνηθέν Αντικείμενο και να συντάξει και διαθέσει την προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού, να προσλάβει Συμβούλους για την εκπόνηση της ανάλυσης κόστους – οφέλους του έργου) που θεωρούνται απαραίτητοι και θα συνεπικουρήσουν στη διαμόρφωση της δομής και αρχιτεκτονικής όλων των φάσεων του διαγωνισμού και θα προτείνουν το Τεύχος της Α` Φάσης και όσα στοιχεία απαιτούνται για την υποβολή πρότασης ένταξης του έργου σε χρηματοδοτικά προγράμματα.
Νίκος Καραγιάννης
Πηγή: ypodomes