Ρέθυμνο
Τα Ανώγεια τιμούν τους Ήρωες του ’21 με τον πιο ιδιαίτερο τρόπο!
Η παλαιότερη Επαναστατική σημαία, σχεδιασμένη υπό τις οδηγίες τού Παλαιών Πατρών Γερμανού και ο πίνακας “Η Ελλάς Ευγνωμονούσα”, ζωγραφισμένος το 1858 από τον Θεόδωρο Βρυζάκη θα κοσμούν από την ερχόμενη εβδομάδα τον τρίπτυχο εξωτερικό τοίχο του Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου στα Ανώγεια Ρεθύμνου.
Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ ΜΠΕ ο πρωτοπρεσβύτερος των Ανωγείων π. Ανδρέας Κεφαλογιάννης: “Το μήνυμα που στέλνουμε με αφορμή τα 200 χρόνια από την εθνική μας παλιγγενεσία είναι ότι Ορθοδοξία και Ελληνισμός παραμένουν στις μέρες μας συνοδοιπόροι σε εποχές δύσκολες που όμως αποδεικνύουμε για μία ακόμη φορά, ότι μπορούμε στα δύσκολα να είμαστε μαζί και ενωμένοι”. Η απόφαση να φιλοξενηθούν δύο σύμβολα της περιόδου της Επανάστασης, στον ιερό ναό ήρθε μετά από τη σκέψη, όπως τόνισε ο π. Κεφαλογιάννης, να γνωστοποιηθεί σε όλους πως: “Οι κοινωνίες προχωρούν μπροστά μόνο όταν διατηρούν ζωντανή την ιστορία τους και τιμούν τους προγόνους τους”.
Στον τρίπτυχο εξωτερικό τοίχο του Καμπαναριού του Ιερού Ναού Αγίου Γεωργίου, ο οποίος ναός χτίστηκε φτιάχνοντας οι ανωγειανοί λάσπη όχι με νερό αλλά με το γάλα των αμνοεριφίων, αποτυπώνονται: “Η παλαιότερη Επαναστατική σημαία, σχεδιασμένη υπό τις οδηγίες τού Παλαιών Πατρών Γερμανού η οποία φέρει τα σύμβολα του Εφοδιαστικού των Ιερέων τής Φιλικής Εταιρείας που ύψωσε ο Γεώργιος Σισίνης στην Ήλιδα το 1821, ο πίνακας του Θεόδωρου Βρυζάκη “Η Ελλάς Ευγνωμονούσα” του 1958, καθώς και μία εικόνα με κατεστραμμένα τα Ανώγεια μνήμη για τα δύο ολοκαυτώματα επί Τουρκοκρατίας με 45 χρόνια διαφορά το πρώτο στις 14 Ιουλίου του 1822 από τον Σερίφ Πασά, από το δεύτερο το 1867 από τον Ρεσίζ Πασά”, περιγράφει ο πρωτοπρεσβύτερος.
Ο ρόλος της Εκκλησίας στα χρόνια της τουρκοκρατίας όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο π. Κεφαλογιάννης είχε εκφραστεί ποικιλοτρόπως από την πένα και το λόγο τόσο λόγιων όσο και αγωνιστών. Δε ξεχνάμε ότι: “Ο Μακρυγιάννης μιλώντας για τους ιερείς είπε πως, …όχι μόνο για να βλογάνε τα όπλα τα ιερά, αλλά και αυτοί με ντουφέκι και με γιαταγάνι, πολεμώντας ωσάν λεοντάρια. Ο Κολοκοτρώνης μιλώντας για την επιθυμία της απελευθέρωσης έγραψε ότι …σαν μια βροχή ήλθε σ’ όλους μας η επιθυμία της ελευθερίας, κληρικοί, προεστοί, καπεταναίοι, γραμματισμένοι, έμποροι, συμφωνήσαμε στον ίδιο σκοπό και κάμαμε την επανάσταση. Ο Εμμανουήλ Ξάνθος έγραψε πως την επανάστασιν εκκίνησαν και ενεψύχωσαν οι κληρικοί που χωρίς αυτούς “ο λαός δεν ήθελε κινηθή”, ενώ ο ‘Ανθιμος Γαζής έγραψε πως όλος ο αγώνας και ότι έκαναν οι επαναστατημένοι Έλληνες “…ήτο έμπενευσις και έργο της Θείας Πρόνοιας”. Ενώ αναφερόμενος ο π. Κεφαλογιάννης στους Νεομάρτυρες, είπε ότι ήταν “…οι κληρικοί που εκείνη την περίοδο είχαν μαρτυρικό θάνατο για τη χριστιανική τους πίστη, δίπλα σε αυτούς πολλοί απλοί λαϊκοί, που ήταν όμως πιστοί και που τελικά ήταν οι εθνικοί ήρωες της πρώτης γραμμής των θυσιών και του εθνικοαπελευθερωτικού μας αγώνα”.
Στα Ανώγεια, οι κάτοικοι στις πλαγιές του Ψηλορείτη έχουν πολύ έντονη την αίσθηση του χρέους για τους ήρωες του 1821, μία επανάσταση στην οποία και οι Ανωγειανοί, όπως αναφέρει ο ιερωμένος, είχαν τη δική τους παρουσία δίπλα στον Κολοκοτρώνη στην Πελοπόννησο. “Ήταν η Επανάσταση που την ώρα που άναψε το πρώτο φυτίλι, εδώ στην Κρήτη ταυτόχρονα, από τους Κρήτες μέλη της Φιλικής Εταιρείας δόθηκε το σύνθημα για την παράλληλα επανάσταση η οποία οδήγησε όχι μόνο στην απελευθέρωση αλλά και στην ένωση μας τελικά με την μητέρα Ελλάδα”.
Για όλους αυτούς τους λόγους ο Ι.Ν Αγίου Γεωργίου γίνεται για ακόμη μία φορά -αναφέρει στο ΑΠΕ ΜΠΕ ο π. Κεφαλογιάννης- πρωτοπόρος στη μη λήθη, στο σεβασμό, στην τιμή αλλά και την υπενθύμιση πως “τίποτα από το σήμερα δεν θα ήταν ίδιο αν οι πρόγονοι μας του 1821 δεν συμφωνούσαν όλοι μαζί, ενωμένοι να αφήσουν στα παιδιά τους και τους απογόνους τους, μία Ελλάδα ελεύθερη, για την οποία εμείς έχουμε την υποχρέωση να την κρατήσουμε με σεβασμό, στοργή και αγάπη στα χέρια μας και να την περάσουμε στην επόμενη εποχή χωρίς τραύματα”.