ΚΡΉΤΗ
Κρήτη: Ελληνικά και ξένα κεφάλαια άνω των 7 δις στο νησί
Ήδη το κατά κεφαλήν ΑΕΠ του νησιού είναι από τα υψηλότερα της χώρας και τοποθετείται σε περίπου 14.000 ευρώ, καθώς ο τουρισμός αποτελεί την ατμομηχανή της τοπικής οικονομίας και όχι μόνο, συμμετέχοντας με ποσοστό άνω του 47% στο συνολικό ΑΕΠ.
Τα μεγέθη αυτά θα μπορούσαν να ισχυροποιηθούν ακόμη περισσότερο μέσω μεγάλων σχεδιαζόμενων επενδύσεων, ορισμένες από τις οποίες εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν μέσα στα επόμενα χρόνια, μειώνοντας και την επίδραση της κυκλικότητας του τουρισμού στην τοπική οικονομία. Ποια είναι τα μεγαλύτερα έργα, που αντιστοιχούν σε εγχώριες και ξένες επενδύσεις συνολικής αξίας άνω των 7 δισ. ευρώ, που βρίσκονται στη γραμμή εκκίνησης ή είναι σε προχωρημένο, αδειοδοτικά, στάδιο;
Επενδυτικά σχέδια-μαμούθ στις υποδομές
Με ορίζοντα το καλοκαίρι του 2020 αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο «Νίκος Καζαντζάκης». Μετά την υπογραφή, τον περασμένο Φεβρουάριο, της σύμβασης του έργου με προϋπολογισμό 480 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε συνολική επένδυση 1,5 δισ. ευρώ, μεταξύ του Δημοσίου και της κοινοπραξίας Αριάδνη των εταιρειών ΤΕΡΝΑ και GMR, σε εξέλιξη βρίσκεται η υλοποίηση των ενεργειών που προηγούνται της έναρξης κατασκευής. Πρόκειται, μεταξύ άλλων, για την κατάρτιση μελετών και την πραγματοποίηση δοκιμαστικών τομών για τον εντοπισμό αρχαιολογικών ευρημάτων.
Οι πρόδρομες αυτές εργασίες, μαζί με την υλοποίηση των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων και τη λήψη της έγκρισης από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp), υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθούν περίπου μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2020, οπότε και εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει η κατασκευή του αεροδρομίου. Συνολικά, η κατασκευαστική περίοδος, όπου θα απασχοληθούν 1.500 άτομα, έχει διάρκεια 60 μηνών, με τις προσλήψεις να προγραμματίζεται να λάβουν χώρα όσο προχωρά η κατασκευή. Το αεροδρόμιο αναμένεται να εξυπηρετεί περίπου 9 εκατ. επιβάτες, ύστερα από πέντε έτη λειτουργίας του, ενώ στο τέλος της περιόδου παραχώρησης θα μπορεί να εξυπηρετεί μέχρι και 15 εκατ. επιβάτες. Θα έχει διάδρομο προσγείωσης 3,2 χλμ., ικανό να εξυπηρετήσει όλα τα υφιστάμενα αεροσκάφη σε παραγωγή, ενώ το κτίριο του αεροσταθμού θα έχει επιφάνεια 71 στρεμμάτων.
Η λίστα των μεγάλων έργων περιλαμβάνει τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), του οποίου όμως η κατασκευή θα αργήσει να ξεκινήσει. Κι αυτό επειδή ο σχεδιασμός του έργου από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, υπό τον Χρήστο Σπίρτζη, υπήρξε επί χάρτου, με αποτέλεσμα το έργο να μην είναι δυνατόν να δημοπρατηθεί. Υπενθυμίζεται ότι βάσει του προγενέστερου σχεδιασμού, θα κατασκευαζόταν με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης το τμήμα Χανιά-Χερσόνησος (ύψους 1 δισ. ευρώ), ως Σύμπραξη Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) το κομμάτι από τη Χερσόνησο έως τη Νεάπολη (250 εκατ. ευρώ) και ως δημόσιο έργο (50 εκατ. ευρώ) το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος.
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή, αλλά και παράγοντες της αγοράς, το έργο δεν είναι δυνατόν να ξεκινήσει, καθώς έχει κατατμηθεί σε τρία επιμέρους τμήματα με τρεις διαφορετικούς τρόπους δημοπράτησης, χωρίς να διαθέτει μελέτες και περιβαλλοντική έγκριση. Στο πλαίσιο αυτό, το αρμόδιο υπουργείο δρομολογεί την υλοποίηση των απαιτούμενων μελετών και την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου.
Η υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής είναι ένα από τα μεγαλύτερα ενεργειακά έργα, που διαθέτει προϋπολογισμό 915 εκατ. ευρώ, με την υλοποίησή του να εκτιμάται ότι θα μειώσει σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του νησιού. Τον περασμένο Μάιο, ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), έδωσε το «πράσινο φως» στην «Αριάδνη», τη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, για την προκήρυξη του διαγωνισμού έργου, με τη διασύνδεση να εκτιμάται ότι θα ηλεκτριστεί το φθινόπωρο του 2022.
Η συνέχεια στο flashnews