ΚΡΉΤΗ
Κρήτη: Ο τουρισμός στη μετά–Covid εποχή
Στροφή στον ποιοτικό τουρισμό απαιτεί η πολιτική στη μετά COVID-19 εποχή, η οποία ωστόσο πρέπει να συνδυαστεί με θετική ψυχολογία και σαφώς μια καλύτερη εργασιακή και οικονομική ζωή για τους εν δυνάμει επισκέπτες. Αυτό αναφέρουν παράγοντες του τουρισμού οι οποίοι μίλησαν για τη νέα πραγματικότητα στον κλάδο τους. Παράλληλα, οι τουριστικοί παράγοντες θεωρούν πως η επάνοδος του τουρισμού και η μετάβαση στη νέα κανονικότητα δε θα επέλθουν ρίχνοντας χαμηλά τις τιμές.
Συγκεκριμένα, ο τουρισμός δικαιολογημένα αποτελεί τη “βαριά” βιομηχανία της χώρας μας. Η Ελλάδα έχει ένα προνόμιο το οποίο δεν πρέπει να το απολέσει ή η πολιτική ηγεσία της χώρας οφείλει να το αξιοποιήσει στο έπακρο ώστε να παραχθεί υπεραξία.
Ο τουριστικός κλάδος απασχολεί ένα μεγάλο αριθμό εργαζομένων και ταυτόχρονα αποτελεί πηγή εισοδημάτων. Στον τουριστικό τομέα, άνθρωποι ανεξαρτήτως ηλικίας μπορούν να βρουν απασχόληση σε διάφορα πόστα.
Την περίοδο της οικονομικής κρίσης, ο τουρισμός αποτέλεσε το αντίδοτο στη δυσμενή συγκυρία που βίωσαν οι Έλληνες. Χιλιάδες άνθρωποι που βρέθηκαν σε καθεστώς επαγγελματικής επισφάλειας σε παραδοσιακούς τομείς της εργασίας (π.χ. κατασκευαστικός κλάδος, πρωτογενής τομέας παραγωγής) μετακινήθηκαν στον τουριστικό τομέα. Το εισόδημα ήταν σε γενικές γραμμές καλύτερο σε σχέση για παράδειγμα με τον ιδιωτικό τομέα, όπου τα εισοδήματα συρρικνώθηκαν.
Η υγειονομική κρίση της χώρας άλλαξε τα δεδομένα. Οι ειδήμονες του τουριστικού τομέα αντιμετώπισαν μια μεγάλη και άνευ προηγουμένου κρίση. Μάλιστα, στην αρχή της πανδημίας, πολλοί ειδήμονες του ελληνικού τουριστικού προϊόντος έκαναν παραλληλισμό με την κρίση του 1974, όταν τουρκικά στρατεύματα κατέλαβαν την Κυπριακή Δημοκρατία. Τότε, η Ελλάδα μπήκε σε καθεστώς επιφυλακής και στην ελληνική οικονομία μπήκε “λουκέτο”. Ωστόσο, την επόμενη χρονιά (1975) ο τουρισμός “άνοιξε”.
Η κυβέρνηση σωστά “άνοιξε” τον τουρισμό φέτος το καλοκαίρι. Ήταν μια κίνηση-ματ, με την έννοια πως η Ελλάδα έπρεπε να φανεί και να είναι ανταγωνιστική ακόμη και σε αυτήν τη δύσκολη περίοδο. Ένας σημαντικός αριθμός ξενοδόχων άνοιξε τις ξενοδοχειακές μονάδες του, ενώ ένας σημαντικός αριθμός ανθρώπων δούλεψε. Με αυτόν τον τρόπο, διασώθηκε ένα αρκετά μεγάλο χρηματικό ποσό το οποίο θα πήγαινε σε κοινωνικά επιδόματα, ενώ ταυτόχρονα η Ελλάδα διαφημίστηκε στο εξωτερικό ως μια χώρα που τηρεί υγειονομικούς κανόνες και μέτρα και ως μια χώρα που μπορεί να εγγυηθεί την υγεία των τουριστών.
“Αγώνας δρόμου”
Το άνοιγμα των ξενοδοχείων δεν έγινε με τρόπο επιπόλαιο. Τα μέτρα τηρήθηκαν, ενώ εξαιτίας του μεγάλου αριθμού κρουσμάτων από τα τέλη του Ιούλιου η κυβέρνηση αναγκάστηκε να κλείσει μαγαζιά μετά τις 12 τα μεσάνυχτα σε περιοχές με υψηλό επιδημιολογικό φορτίο. Άλλωστε, η δημόσια υγεία υπερέχει έναντι όλων των όλων. Ωστόσο, η Ελλάδα θα δώσει “αγώνα δρόμου” για να φτάσει στα ανοδικά επίπεδα του τουρισμού όπως έκανε τα τελευταία χρόνια. Επομένως το ερώτημα που τίθεται είναι: Τι πρέπει να γίνει για να γίνει ανταγωνιστικό το ελληνικό τουριστικό προϊόν;
«Θετική ψυχολογία και χρήματα»
Θετική ψυχολογία και χρήματα αναφέρει ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Νομού Ρεθύμνου, Μανόλης Τσακαλάκης, πως είναι τα συστατικά της επανεκκίνησης του τουρισμού.
«Η υγεία υπερέχει όλων. Έπειτα έρχεται η επιχειρηματική δραστηριότητα και όλες οι άλλες επαγγελματικές δραστηριότητες. Για να υπάρξει τουρισμός, χρειάζεται καλή ψυχολογική κατάσταση και χρήματα από την πλευρά των πελατών. Τουρισμός σημαίνει “διακόπτω τις δραστηριότητές μου με σκοπό να κάνω κάποια άλλη δραστηριότητα η οποία με ευχαριστεί, σ’ έναν άλλο τόπο”. Αυτή τη στιγμή, οι πελάτες μας δεν έχουν χρήματα ούτε ψυχολογία. Θα αποκτήσουν θετική ψυχολογία όταν θα εμβολιαστούν έναντι της COVID-19 και αυτό θα γίνει απτό κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021. Και τα χρήματα θα έρθουν όταν θα σταματήσουν οι οικονομικές και εργασιακές συνέπειες της υγειονομικής κρίσης», αναφέρει ο κ. Τσακαλάκης.
«Να αποκτήσουμε ταυτότητα»
Ο Μιχάλης Βλατάκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κρήτης, μίλησε στη “Νέα Κρήτη” υποστηρίζοντας πως είναι αναγκαία όσο ποτέ άλλοτε η μεταστροφή του ελληνικού μαζικού τουρισμού σε μια πιο ποιοτική μορφή, η οποία θα ενσωματώνει τα στοιχεία και τις ιδιαιτερότητες της Κρήτης.
«Το τουριστικό προϊόν μας πρέπει να γίνει πιο ελκυστικό και ποιοτικό. Πρέπει να αποκτήσει χαρακτήρα και προσωπικότητα. Δε γίνεται να συνεχίζουμε μ’ ένα τουριστικό μοντέλο το οποίο είναι παρόμοιο με άλλες χώρες. Πρέπει να είναι ιδιαίτερο. Να έχει ταυτότητα και να βάλουμε την Κρήτη “μέσα” στον τουρισμό. Οι περισσότεροι πελάτες που φτάνουν στην Κρήτη δεν καταλαβαίνουν την ιδιαιτερότητα του τόπου μας και μερικοί νομίζουν πως είμαστε μια χώρα παρόμοια με μία της Βαλκανικής Χερσονήσου. Γι’ αυτό είναι αναγκαίο όσο ποτέ να αλλάξουμε το τουριστικό μοντέλο και να αποκτήσουμε ταυτότητα. Αυτοί οι τουρίστες που θα έρθουν εξαιτίας του ποιοτικού μοντέλου που διαθέτουμε θα είναι εκείνοι που θα πληρώσουν. Αυτοί είναι οι πελάτες που πραγματικά αξίζουν», αναφέρει ο κ. Βλατάκης.
ΠΟΛΟΣ ΕΛΞΗΣ ΜΕ ΥΨΗΛΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
Σκοπός η ποιότητα και όχι ο εξευτελισμός των τιμών
Λαμβάνοντας υπόψη πως γειτονικές μας χώρες όπως η Αίγυπτος, η Ιταλία, η Ισπανία και η Τουρκία θα διανύσουν με τη σειρά τους ένα δύσκολο αγώνα δρόμου για να γίνουν πιο ανταγωνιστικές, τίθεται το ερώτημα εάν πρέπει να κατεβάσουμε τις τιμές. Χαμηλότερες τιμές σημαίνει και πιο ελκυστικός προορισμός. Τι αναφέρει ο κ. Τσακαλάκης;
«Ήδη οι ξενοδόχοι έχουν κάνει μεγάλες θυσίες και παραχωρήσεις. Παρά τη δύσκολη συγκυρία, πολλοί ξενοδόχοι άνοιξαν τα ξενοδοχεία τους με σκοπό να υπάρξει ελληνικός τουρισμός. Εμείς έχουμε δώσει στους tour operators τη δυνατότητα να διαπραγματεύονται και να φέρνουν πελάτες και μάλιστα σε πολύ φθηνά πακέτα. Έχουμε ήδη προχωρήσει σε εκπτώσεις στους τουρίστες εκείνους που θα κλείσουν νωρίς τα εισιτήριά τους. Ωστόσο, σε ποιον βαθμό θα κινηθεί ο ελληνικός τουρισμός φέτος πιστεύω ότι είναι κάτι που θα φανεί από τον Απρίλιο και έπειτα και πως οι περισσότεροι τουρίστες θα είναι της τελευταίας στιγμής. Και αυτό οφείλεται στο γεγονός πως θα υπάρχει ο φόβος ή ο ενδοιασμός για παρακράτηση χρημάτων σε περίπτωση που κλείσουν νωρίς τον ταξιδιωτικό προορισμό που θέλουν να επισκεφτούν», τονίζει μεταξύ άλλων ο κ. Τσακαλάκης.
Ο κ. Βλατάκης από την πλευρά του υποστήριξε πως οι χαμηλές τιμές δε λύνουν το πρόβλημα της προσέλκυσης εκατοντάδων χιλιάδων τουριστών. Απεναντίας, η λύση θα επέλθει μέσα από την ποιότητα. «Εγώ είμαι ένας ρομαντικός τουριστικός παράγοντας. Δε θεωρώ πως η λύση είναι η μείωση των τιμών. Δε θα γίνει έτσι προσέλκυση πελατών. Για μένα, αυτοσκοπός είναι η ποιότητα. Να έχουμε ποιότητα ως τουριστικός προορισμός ώστε οι τουρίστες που θα έρθουν στην Κρήτη να πληρώσουν την ποιότητα. Δεν είμαι θιασώτης των εξευτελιστικών τιμών, αλλά θιασώτης της ποιότητας. Οι τουρίστες πρέπει να πληρώνουν την ποιότητα που εμείς προσφέρουμε», κατέληξε ο κ. Βλατάκης.
Πηγή: neakriti