ΚΡΉΤΗ
Επενδυτικός “οργασμός” στην Κρήτη με έργα άνω των 7 δισ. ευρώ!
Ποια έργα περιλαμβάνει η λίστα – Ποιοι είναι οι κίνδυνοι
Σε ισχυρό αναπτυξιακό πυλώνα, με σημαντική συμβολή στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν, θα μπορούσε να μετατραπεί η Κρήτη. Αρκεί, όπως αναφέρει το capital.gr οι μεγάλες σχεδιαζόμενες επενδύσεις στο νησί να μην λιμνάσουν.
Χθες, υπογράφηκε η σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, με ανάδοχο την κοινοπραξία εταιρειών ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και GMR. Το αποτύπωμα του νέου αεροδρομίου μπορεί να γίνει αντιληπτό, εάν ληφθεί υπόψη ότι πρόκειται για συνολική επένδυση ύψους 1,5 δισ. ευρώ, με συμβατικό προϋπολογισμό480 εκατ. ευρώ, ενώ στο στάδιο της κατασκευής υπολογίζεται ότι θα απασχοληθούν 1.500 άτομα.
Ωστόσο, το ζητούμενο είναι να μην επαναληφθεί το προηγούμενο του αεροδρομίου στο Καστέλι, του οποίου η κατασκευή δρομολογείται τουλάχιστον από το 2009, αλλά έπρεπε να περάσουν δέκα χρόνια για να μπουν οι υπογραφές.
Ποια έργα περιλαμβάνει η λίστα
“Εάν λάβουμε υπόψη την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική και την Πελοπόννησο, τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης και τις κάθετους αυτού οδούς και τα έργα για την ποιοτική αναβάθμιση των ξενοδοχειακών μονάδων, το ύψος των επενδύσεων, που αντιστοιχούν σε εγχώρια και συγχρηματοδοτούμενα κεφάλαια, εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα επτά δισεκατομμύρια ευρώ. Την επόμενη δεκαετία το νησί θα εμφανίσει ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, απασχόλησης και κοινωνικής συνοχής, ενώ προτεραιότητα αποτελεί η υιοθέτηση αρχών βιώσιμης ανάπτυξης” σημειώνει στο Capital.gr o Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης.
Η λίστα των μεγάλων έργων περιλαμβάνει τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), του οποίου όμως, η κατασκευή θα αργήσει να ξεκινήσει. Σε αντίθεση δηλαδή, με το αεροδρόμιο στο Καστέλι, που απομένουν διαδικαστικού χαρακτήρα διαβήματα (κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή, έγκριση από την DG Comp κτλ) για να εισέλθει, αρχικά, στο στάδιο των μελετών και εν συνεχεία στη φάση της κατασκευής, ο ΒΟΑΚ εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί μία τριετία για να συμβασιοποιηθεί. Κι αυτό επειδή το οδικό έργο βρίσκεται στη φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Τα σχέδια προβλέπουν την κατασκευή του τμήματος Χανιά-Χερσόνησος (ύψους 1 δισ. ευρώ) με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης, αυτού από την Χερσόνησο έως τη Νεάπολη (250 εκατ. ευρώ) ως Σύμπραξη Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και του τμήματος Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος ως δημόσιο έργο (50 εκατ. ευρώ).
Η Κρήτη δίνει το “παρών” και στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ.
Σύμφωνα με το αναθεωρημένο επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, δρομολογείται ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση του λιμανιού Ηρακλείου, αλλά και ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση της πρώην αμερικανικής βάσης Γουρνών, έκτασης 345,5 χιλ. τετραγωνικών μέτρων. Ο τελευταίος προγραμματίζεται για το δεύτερο τρίμηνο του 2019, με το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος από το ΚΣΔΑΔΠ να εκτιμάται ότι θα εγκριθεί αρχές του δεύτερου τριμήνου 2019. Ειρήσθω εν παρόδω, ότι η αξιοποίηση του ακινήτου των Γουρνών “σέρνεται” τουλάχιστον από το 2011, οπότε το οικόπεδο βρισκόταν υπό τον έλεγχο της Κτηματικής Εταιρείας Δημοσίου. Οι προβλεπόμενες χρήσεις της έκτασης είναι “Θεματικά Πάρκα – Εμπορικά Κέντρα – Αναψυχή”, γεγονός που θα αποτελέσει “παράθυρο” για την υλοποίηση καζίνο στην έκταση.
Μένει ακόμη, να φανεί εάν το σχέδιο για τη δημιουργία καζίνο στη Χερσόνησο Κρήτης, που φαίνεται ότι δρομολογούσε, κατά το παρελθόν, ρωσοϊσραηλινή κοινοπραξία εταιρειών, παραμένει, ακόμη, ενεργό. Πάντως, η δημιουργία καζίνο στην Κρήτη παραμένει στα “χαρτιά” από το 1997, οπότε το τότε υπουργείο Ανάπτυξης σχεδίαζε να εκχωρήσει σε ιδιώτες άδειες εγκατάστασης καζίνο. Μάλιστα η δημιουργία καζίνο στη Χερσόνησο αποτελούσε ειλημμένη κυβερνητική απόφαση το 2006 στο πλαίσιο του νόμου Λιβανού του 1994 που προβλέπει ότι μετά από μία δωδεκαετία μπορούν να δοθούν νέες άδειες. Ωστόσο λόγω των, κατά καιρούς, έντονων τοπικών αντιδράσεων πότε δεν έγινε πραγματικότητα.
Στον τομέα του τουρισμού, η ρωσική εταιρεία Mirum σχεδιάζει την υλοποίηση ολοκληρωμένου τουριστικού συγκροτήματος, αρχικού προϋπολογισμού 409 εκατ. ευρώ. Σχεδιάζεται σε τμήμα έκτασης 840 στρεμμάτων που έχει προέλθει από τη συνένωση επιμέρους ιδιοκτησιών, χωρίζεται σε έξι αυτοτελείς ενότητες (Τσιφλίκι, Ελληνικά, Κούνδουρος, Ακρωτήρι, Μικρό Βαθύ και Βαθύ) και αντιστοιχεί σε δομήσιμη επιφάνεια 130.000 τ.μ. Η εταιρεία έχει θέσει ως χρονοδιάγραμμα για την έναρξη υλοποίησης του “πυρήνα” της επένδυσης τον Ιανουάριο του 2020. Έως τότε, θα πρέπει να έχει εγκριθεί η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση το αμέσως προσεχές διάστημα, να έχει καταρτιστεί και να δημοσιευθεί σε ΦΕΚ το Προεδρικό Διάταγμα για την έγκριση του Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης (ΕΣΧΑΣΕ) και να έχει εγκριθεί η πολεοδομική μελέτη του έργου.
Επίσης, η κυπριακών συμφερόντων Emerald Developments σχεδιάζει την υλοποίηση σύνθετου τουριστικού συγκροτήματος στην Τριόπετρα του Νότιου Ρεθύμνου, έργου για το οποίο, πρόσφατα, το υπουργείο Περιβάλλοντος χορήγησε την έγκριση καταλληλόλητας έκτασης 1,2 χιλιάδων στρεμμάτων. Η απόφαση αυτή επιτρέπει στην εταιρεία να προχωρήσει στην στην πολεοδόμηση της έκτασης, με το έργο να περιλαμβάνει πέντε αστέρων ξενοδοχείο δυναμικότητας 155 δωματίων και τουριστικό συγκρότημα κατοικιών.
Ισχυρές προοπτικές παρουσιάζει και ο τομέας επεξεργασίας απορριμμάτων στην Κρήτη, όπου δρομολογούνται οι διαγωνισμοί για την υλοποίηση μονάδων επεξεργασίας.
Πηγή: capital.gr