Οι περισσότεροι Έλληνες επιθυμούν να γίνουν επιχειρηματίες, αν και το ποσοστό αυτό έχει μειωθεί σε σχέση με πέρυσι και γενικά είναι χαμηλότερο από την υπόλοιπη Ευρώπη.
Αυτό το συμπέρασμα προκύπτει από την έβδομη ετήσια παγκόσμια έρευνα επιχειρηματικότητας της Amway η οποία έδωσε στη δημοσιότητα τα εφετινά στοιχεία της. Η έρευνα διεξάγεται σε συνεργασία με το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Μονάχου και καταγράφει τον «δημόσιο παλμό» σχετικά με την επιχειρηματικότητα σε όλη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας.
Το μέλλον του εργασιακού μας περιβάλλοντος βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα των φορέων χάραξης πολιτικής και λήψης αποφάσεων στον τομέα των επιχειρήσεων, της κοινωνίας και της επιστήμης σε όλη την Ευρώπη. Η έκθεση πραγματεύεται ένα σημαντικό ερώτημα, σε αυτό το σημείο: τι ρόλο θα έχει η αυτοαπασχόληση στο μέλλον;
«Η επιχειρηματικότητα κατέχει έναν πολύ καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής οικονομίας του μέλλοντος» δηλώνει ο κ. Michael Meissner, αντιπρόεδρος Εταιρικών Σχέσεων της Amway Europe. «Με την έρευνα AGER εξετάζουμε τα κίνητρα και τις φιλοδοξίες για το εργασιακό περιβάλλον, ώστε να διαμορφώσουμε ένα πιο υποστηρικτικό οικοσύστημα για εκείνους που θέλουν να δουλεύουν ανεξάρτητα, ξεκινώντας τις δικές τους επιχειρήσεις. Γι’ αυτό και η συνεχής έρευνα είναι τόσο σημαντική».
Στο πλαίσιο αυτό, οι Ευρωπαίοι πολίτες δείχνουν να έχουν μάλλον μια σαφή άποψη καθώς το 35% των ερωτηθέντων της έρευνας AGER «βλέπει» την αυτοαπασχόληση πιο πιθανή σε πέντε χρόνια.
Επιπλέον, η έρευνα έχει ως σκοπό να αναδείξει πόσο έτοιμοι νιώθουν οι Ευρωπαίοι πολίτες μπροστά σε ένα επιχειρηματικό μέλλον. Για να απαντηθεί αυτή η ερώτηση, η AGER εντόπισε μια βασική δεξιότητα των ανθρώπων που αποφασίζουν να γίνουν επιχειρηματίες: την αναζήτηση και απόκτηση πελατών για την υπηρεσία ή το προϊόν τους. Το 51% των Ευρωπαίων ερωτηθέντων ένιωσε άνετα με αυτόν τον στόχο ενώ μόνο το 40% δήλωσε το αντίθετο.
Η έρευνα επίσης για άλλη μία φορά παρουσιάζει το Amway Entrepreneurial Spirit Index (AESI). Το AESI που πρωτοπαρουσιάστηκε το 2015 μετράει τρεις ιδιότητες, οι οποίες επηρεάζουν την πρόθεση του ατόμου να ξεκινήσει μια επιχείρηση: επιθυμία, σκοπιμότητα και σταθερότητα ενάντια στην κοινωνική πίεση. Ο δείκτης προκύπτει από τον μέσο όρο των απαντήσεων για τις τρεις ιδιότητες, οι οποίες εξετάζονται με την ίδια βαρύτητα και είναι χωρίς ποσοστό.
Σύμφωνα με τις σχετικές τιμές του AESI, κατά μέσον όρο, το 47% των Ευρωπαίων εξέφρασε την επιθυμία να γίνει επιχειρηματίας ενώ το 40% ένιωσε έτοιμο για αυτή την πρόκληση. Το θετικότερο σημάδι για το μέλλον της ευρωπαϊκής επιχειρηματικότητας έρχεται από τους Ευρωπαίους Millennials, δηλαδή ηλικίας μεταξύ 15 και 35 χρόνων, με ποσοστό 61%, υψηλότερο από τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες.
Επιβεβαιώνοντας τα αποτελέσματα των προηγούμενων ερευνών, 74% των ερωτηθέντων στην ΕΕ ήταν θετικοί ως προς την επιχειρηματικότητα. Οι άνδρες δείχνουν μια ελαφρώς πιο θετική στάση (76%) έναντι των γυναικών ( 73%). Το κοινό κάτω των 35 χρόνων σημειώνει και σε αυτή την κατηγορία το υψηλότερο ποσοστό (81%).
Στην ερώτηση σχετικά με τους καθοριστικούς παράγοντες για να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση οι Ευρωπαίοι δήλωσαν, όπως και στις προηγούμενες έρευνες, την «ανεξαρτησία για τον εργαζόμενο, να είμαι το αφεντικό του εαυτού μου» (49%) και «αυτοπραγμάτωση, δυνατότητα να πραγματοποιήσουμε τις δικές μας ιδέες» (44%). Οι «προοπτικές για δεύτερο εισόδημα» παραμένει ο τρίτος παράγοντας (37%). Μεταξύ των ηλικιακών ομάδων, οι ερωτηθέντες κάτω των 35 ετών θεωρούν τον παράγοντα «ανεξαρτησία» τον πιο σημαντικό με 55%. Οι λόγοι για να ξεκινήσει κανείς μια επιχείρηση παραμείνουν ίδιοι, όπως και στις προηγούμενες έρευνες.
Επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα
Σε σχέση με το 2015, η θετική στάση των Ελλήνων ερωτηθέντων ως προς την επιχειρηματικότητα παρουσιάζει σημαντική πτώση και παραμένει σε χαμηλότερο επίπεδο συγκριτικά με τον διεθνή μέσο όρο. Το 64% των Ελλήνων έχει μια γενική θετική στάση ως προς την επιχειρηματικότητα, σε σχέση με το 69% του 2015.
Αναφορικά με τις τιμές που προέκυψαν από την αξιολόγηση AESI το 2016, το 63% των Ελλήνων ερωτηθέντων επιθυμεί να γίνει επιχειρηματίας, 36% είναι πεπεισμένοι ότι κατέχουν τις ικανότητες να ιδρύσουν μια επιχείρηση ενώ 55% υποστηρίζουν πως δεν θα εγκατέλειπαν την πρόθεσή τους να ιδρύσουν μια επιχείρηση εάν η οικογένειά τους ή οι φίλοι τους τούς αποθάρρυναν.
Η γενική διευθύντρια της Amway Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας, κυρία Ioana Enache, δηλώνει σχετικά με την ελληνική στάση ως προς την επιχειρηματικότητα, όπως προκύπτει από την έρευνα: «Η Amway πάντα υποστήριζε την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα, από το 1996, γιορτάζοντας φέτος 20 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά.
Από τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας είναι σαφές ότι η επιχειρηματικότητα βρίσκεται χαραγμένη στη φιλοσοφία των Ελλήνων, με τον μέσο όρο αυτών να φαντάζονται ότι ξεκινούν τη δική τους επιχείρηση – ποσοστό υψηλότερο από τον μέσο όρο την Ευρώπης. Αυτό είναι ένα συμπέρασμα που έχει προκύψει και από τη συνεργασία μου με τους συνεργάτες της Amway σε τοπικό επίπεδο, που συνεχίζουν να δείχνουν δημιουργικότητα, σκληρή δουλειά και πάθος για επιτυχία σε όλα τα projects».
Η δυναμική τού επιχειρείν, όπως διαφαίνεται από το «μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου να ξεκινώ τη δική μου επιχείρηση» είναι χαμηλότερη συγκριτικά με το 2015, με 46%, αλλά παραμένει υψηλότερη σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (35%).
Οι Ελληνες φαίνονται μοιρασμένοι στην πρόθεση να ψάχνουν και να αποκτούν δικούς τους πελάτες ως αυτοαπασχολούμενοι, με το 48% να αισθάνεται άνετα να το πράξει, ενώ το 49% να αισθάνεται άβολα. Οι ερωτηθέντες ηλικίας κάτω των 35 ετών παρουσιάζουν τα υψηλότερα ποσοστά (60%) σε σχέση με τη ηλικιακές ομάδες των 35-49 (49%) και άνω των 50 (35%).
Όσον αφορά τα προσωπικά κίνητρα για τους Έλληνες ερωτηθέντες, «ανεξαρτησία για τον εργαζόμενο, να είμαι το αφεντικό του εαυτού μου» (42%) και «οι προοπτικές για δεύτερο εισόδημα» (33%) είναι οι πιο ελκυστικές πτυχές για να ξεκινήσει κάποια δική του επιχείρηση επομένως, παραμένουν ίδια όπως και πέρυσι.
«Το σημαντικότερο εύρημα της φετινής έρευνας AGER είναι η αξιοσημείωτη πτώση του ποσοστού του πληθυσμού που σκέπτεται να ξεκινήσει μια επιχείρηση. Αν και η προδιάθεση αυτή είναι υψηλότερη σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, το αποτέλεσμα αυτό καταδεικνύει μια σημαντική αλλαγή σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Το επιχειρηματικό περιβάλλον έχει γίνει πιο δύσκολο και παρότι η ανεργία παραμένει άνω του 23% υπάρχουν λιγότεροι άνθρωποι που “βλέπουν” τον εαυτό τους με τη δική τους επιχείρηση.
»Την ίδια ώρα ενισχύεται η επιθυμία επιχειρηματικής δραστηριοποίησης με κίνητρο την απόκτηση συμπληρωματικού εισοδήματος. Αυτό είναι μια ένδειξη ότι η επιχειρηματικότητα προς το παρόν θεωρείται, από ένα μεγάλο τμήμα του πληθυσμού, ως μια συμπληρωματική δραστηριότητα και όχι ως κύρια απασχόληση» δηλώνει ο κ. Γιάννης Καλογήρου, καθηγητής ΕΜΠ, Εργαστήριο Βιομηχανικής και Ενεργειακής Οικονομίας ΕΜΠ, επιστημονικός υπεύθυνος ΜοΚΕ ΕΜΠ και ακαδημαϊκός σύμβουλος για την έρευνα AGER στην Ελλάδα.
Σημειώνεται ότι η Amway είναι μια οικογενειακή εταιρεία καταναλωτικών αγαθών παγκοσμίως, που εμπορεύεται πάνω από 400 προϊόντα στις κατηγορίες ομορφιάς, ευεξίας και οικιακής φροντίδας, τα οποία πωλούνται αποκλειστικά μέσω ανεξάρτητων ιδιοκτητών επιχείρησης Amway στον τελικό καταναλωτή. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1959 στην Ada στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 100 χώρες και περιοχές με έσοδα 9,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων Αμερικής το 2015.
Τόνια Τσακίρη
Ακολουθήστε το Daynight.gr σε
Google News,
Facebook και
Instagram. Δείτε όλες τις τελευταίες
Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο
Daynight.gr