Ρέθυμνο
Ρέθυμνο: Σεμινάρια για τον ρόλο της μουσικής και του ρυθμού στον τομέα της εκπαίδευσης | ΦΩΤΟ
Έπειτα από την μεγάλη επιτυχία της περυσινής διοργάνωσης σεμιναρίων διδασκαλίας ρυθμού και κρουστών, έρχεται ένας ακόμη νέος κύκλος σε Ρέθυμνο, Ηράκλειο και Χανιά.
Με την στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης και σε συνεργασία με το Πανεπιστημίο Κρήτης στο Ρέθυμνο, υλοποιείται ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που σκοπό έχει την προαγωγή του ρυθμού σε εκπαιδευτικούς, ώστε να βελτιώσουν τη διδακτική πράξη μέσα από την τέχνη, την μουσική και τον ρυθμό.
Γράφει η Ιωάννα Καψάλη για το Daynight.gr
Ο ρυθμός βρίσκεται σε κάθε μέρος της καθημερινότητας κάποιου, όπως ισχυρίζεται ο Γιάννης Παπατζανής, μουσικός και εισηγητής του πιλοτικού προγράμματος.
Με τη λογική αυτή κινήθηκαν και τα σεμινάρια, τα οποία είχαν μια πιο ολιστική προσέγγιση όπως εξήγησε: «Αυτό που εννοώ αφορά μια πιο εναλλακτική μετάδοση του τι σημαίνει ο ρυθμός που είναι ένα θεμέλιο για όλες τις τέχνες, είτε αφορά το θέατρο, είτε αφορά τον χορό και κάθε τέχνη. Δεν αφορά μια αποστειρωμένη διδασκαλία με έναν καθηγητή να μιλάει και τους μαθητευόμενους να ακούν, αλλά πρόκειται για μια διαδραστική εκμάθηση στην οποία όλοι μαζί εμπλουτίζουν το μάθημα συνεχώς. Με αυτό τον τρόπο τίθεται μια διαφορετική βάση για το πως πρέπει να γίνεται γενικότερα η διδασκαλία, άλλωστε πολλές είναι οι φορές που καθηγητές μαθαίνουν από τους ίδιους τους μαθητές. Αυτό συμβαίνει γιατί πλέον από ό,τι φαίνεται τα παιδιά είναι πιο εξελιγμένα από ό,τι το σχολείο μπορεί να τα παρακολουθήσει και αποτελεί ένα ζήτημα το οποίο θα πρέπει να αναλογιστούμε κάποια στιγμή».
Αρχικός στόχος των σεμιναρίων ήταν να απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς που θέλουν να εμπλουτίσουν τα μαθησιακά τους εργαλεία και να βελτιώσουν τη διδακτική τους πράξη μέσα από την τέχνη, τη μουσική και το ρυθμό. Ωστόσο, αποφασίστηκε να μην αποκλειστούν και οι μη εκπαιδευτικοί που επιθυμούσαν να παρακολουθήσουν τα σεμινάρια και αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη μεγάλη συμμετοχή ανθρώπων.
«Ξεπεράσαμε τους 530 συμμετέχοντες σε όλη την Κρήτη και αυτό είναι πολύ αισιόδοξο για εμάς, για το πρόγραμμα, αλλά και για το ότι ελπίζω πως με αυτό τον τρόπο θα πάρουν και άλλοι θάρρος για να προτείνουν τέτοιες εναλλακτικές μεθόδους διδασκαλίας», ανέφερε ο Γιάννης Παπατζανής. Τι κι αν δεν γνώριζαν εάν το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων ήταν εστιασμένο ή απλώς παροδικό, με έκπληξη διαπίστωσαν με τον καιρό ότι πολύς κόσμος παρέμεινε πιστός στην εκμάθηση του ρυθμού, ακόμη και στον δεύτερο κύκλο σεμιναρίων, είτε για την προσωπική του ανάπτυξη που είναι το σημαντικότερο, είτε για το πως θα το εντάξουν μέσα στην τάξη.
Αυτό ίσως φανεί υπερβολικό σε κάποιους, δηλαδή το πως η τέχνη μπορεί να εμπλακεί στην εκπαίδευση, όμως ο Γιάννης Παπατζανής, φρόντισε να καλύψει αυτό το κενό κάνοντας αναφορά στην ύπαρξη μαθημάτων που χρησιμοποιούν τις τέχνες ως μέσο εκπαίδευσης, όπως έχει εφαρμοστεί στη Σκανδιναβία.
Ωστόσο, πολύς κόσμος ασχολείται με την τέχνη οποιασδήποτε μορφής και καλό είναι σύμφωνα με τα λεγόμενα του Γιάννη Παπατζανή, να μην μένει έξω από το σχολείο και γενικότερα από την παιδεία. Αυτό διότι όπως χαρακτηριστικά ανέφερε: «Πολλές φορές το ίδιο το παιδαγωγικό σύστημα υπονομεύει όποια ουσιαστική διαδικασία πάει να μπει μέσα σε αυτό. Ωστόσο, η αγωνία εκπαιδευτικών που συνάντησα ανάμεσα στους συμμετέχοντες, στο πως θα καταφέρουν να βελτιώσουν το μάθημά τους μέσα από τον ρυθμό, είναι κάτι που τιμά την εκπαιδευτική κοινότητα».
Αν και εξαρχής, το αντικείμενο του αυτισμού ήταν η αφορμή που ξεκίνησαν αυτά τα μαθήματα ρυθμού με τη συμβολή του Ηλία Κουρκούτα, καθηγητή ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, εντέλει ο τρόπος διδασκαλίας θα βοηθήσει γενικότερα σε έναν πιο εναλλακτικό τρόπο διδασκαλίας, ο οποίος θα είναι και πιο αποδοτικός. Ωστόσο, βοήθησε καθοριστικά η στήριξη εξ’ αρχής της Πρυτανείας στο Πανεπιστήμιο στο Ρέθυμνο, εν συνεχεία της Περιφέρειας και συγκεκριμένα δύο ακόμη καθηγητών από το Πανεπιστήμιο, του Μανώλη Σειραγάκη που είναι και επιστημονικός υπεύθυνος του έργου από τον τομέα θεατρολογίας και μουσικολογίας και του Ιωάννη Νικολακάκη.
Έτσι, για όσους επιθυμούν να δηλώσουν ακόμη ενδιαφέρον για συμμετοχή στα σεμινάρια, οι δηλώσεις έχουν ήδη ξεκινήσει. Με αφετηρία το Ρέθυμνο στις 6 Νοεμβρίου θα αρχίσει ο Β’ κύκλος σεμιναρίων διδασκαλίας ρυθμού και κρουστών, στο «Ξενία» (Νικολάου Ψαρρού 46) στις 16:30.
Οι συναντήσεις για τα Χανιά και το Ηράκλειο έχουν προγραμματιστεί για τις 12 και 21 Νοεμβρίου.
Πρωτίστως, απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμια
Να σημειωθεί πως υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός συμμετεχόντων και για αυτό είναι απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής στο e-mail: rythmoskrousta@gmail.
Τα στοιχεία που απαιτούνται είναι όνομα, επώνυμο, ιδιότητα και τηλέφωνο επικοινωνίας.