ΚΡΉΤΗ
8 Δεκεμβρίου: Το ναυάγιο και η πτώση αεροπλάνου που βύθισαν στην θλίψη την Κρήτη!
Τα δυστυχήματα που έχουν καταγραφεί στην χώρα μας κατά την διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών είναι αμέτρητα. Σε κάθε περιοχή της Ελλάδας είναι γραμμένες ιστορίες μοιραίων γεγονότων που βύθισαν στη θλίψη εκατοντάδες συναθρώπους μας και τοπικές κοινωνίες ολόκληρες. «Μαύρες» ημέρες που ακόμη και αν έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τότε, συνεχίζουν να είναι χαραγμένες στην ιστορία του τόπου και την μνήμη όλων όσων τις έζησαν δυστυχώς από κοντά. Για την Κρήτη λοιπόν, η ημέρα που ξυπνά τις πιο άσχημες αναμνήσεις και εικόνες είναι χωρίς αμφιβολία η 8η Δεκεμβρίου που έχει αμαυρωθεί από δύο τραγικά δυστυχήματα.
Το ναυάγιο του πλοίου «Ηράκλειον» στην Φαλκονέρα το 1966 και η πτώση του αεροπλάνου της Ολυμπιακής το 1969, συνέβησαν την 8η Δεκεμβρίου και εξίσου συγκλόνισαν την Κρήτη και φυσικά όλους τους Έλληνες. Οι νεκροί από τα δύο αυτά δυστυχήματα ανήρθαν συνολικά στους 363, ενώ οι περισσότεροι από αυτούς ήταν κρητικοί καθώς και τα δύο μοιραία δρομολόγια είχαν αφετηρία τα Χανιά…
Το ναυάγιο που έμεινε στη ιστορία ως «Φαλκονέρα»
Το επιβατηγό πλοίο «Ηράκλειον» ήταν προγραμματισμένο να αποπλεύσει από την Σούδα το βράδυ της 7η Δεκεμβρίου 1966 στις 19:00 το βράδυ, με τελικό προορισμό το λιμάνι του Πειραιά. Παρα την επίσημη ώρα αναχώρησης, σημειώθηκε καθυστέρηση 20 λεπτών καθώς δεν είχε φτάσει έγκαιρα στο λιμάνι ένα φορτηγό-ψυγείο που μετέφερε γεωργικά προϊόντα και ζύγιζε με βάση τα στοιχεία 25 τόνους! Αν και ο λιμενάρχης ήταν αντίθετος και είχε επιφυλάξεις, τελικά ο πλοίαρχος, Εμμανουήλ Βερνίκος πήρε την μοιραία απόφαση το φορτηγό να μπει στο καράβι και να ξεκινήσει κανονικά το δρομολόγιο. Η βιασύνη στην φόρτωση του οχήματος και η μη αυστηρή τήρηση των κανόνων ασφαλείας θα είχαν λίγες ώρες αργότερα τραγικές συνέπειες.
Το πλοίο τελικώς αναχώρησε στις περίπου 19:25 ενώ στο Αιγαίο έπνεαν ισχυροί άνεμοι εντάσεως έως 9 μποφόρ. Παρά την κακοκαιρία, κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει όλα όσα εκτυλίχθηκαν καθώς το «Ηράκλειον» πλησίαζε την βραχονησίδα Φαλκονέρα στα σύνορα του Κρητικού με το Μυρτώο Πέλαγος. Το 25 τόνων φορτηγό-ψυγείο που δεν ήταν δεμένο όπως θα έπρεπε, παλινδρομεί εγκάρσια και συγκρούεται με δύναμη στα πλευρικά τοιχώματα και την πόρτα εισόδου στο πλοίο, μέχρι που με ένα δυνατό χτύπημα σπάει τη μία από τις δύο μπουκαπόρτες, δημιουργώντας ένα ρήγμα 17 τ.μ. ! Η θάλασσα εισέβαλε ορμητικά μέσα και ο ασυρματιστής μόλις που πρόλαβε να εκπέμψει σήμα κινδύνου στις 02:06 : «SOS, από Ηράκλειον, στίγμα μας 36° 52′ B., 24° 08 A., Βυθιζόμαστε.» Ύστερα ακολούθησε σιγή…
Μέσα σε μόλις 15 λεπτά, το πλοίο ναυάγησε σε βάθος περίπου 800 μέτρων παρασύροντας στο βυθό επιβάτες και πλήρωμα. Αρκετοί εγκλωβίστηκαν στις καμπίνες καθώς ήταν νυχτερινό δρομολόγιο, άλλοι έχασαν τη ζωή τους όταν τραυματίστηκαν θανάσιμα από την πτώση αντικειμένων που τους καταπλάκωσαν και κάποιοι άλλοι στην απέλπιδα προσπάθειά τους να σωθούν πέφτοντας στη θάλασσα….
Η πτήση της Ολυμπιακής από Χανιά που συνετρίβει στην Κερατέα!
Ακριβώς 3 χρόνια έπειτα από το τραγικό ναυάγιο του πλοίου Ηράκλειον στην Φαλκονέρα, ακόμη ένα δυστύχημα συγκλόνισε την Κρήτη και την Ελλάδα ολόκληρη. Στις έξι το απόγευμα της 8η Δεκεμβρίου 1969, το αεροσκάφος με αρ.πτήσης Ο.Α 954 απογειώνεται από τα Χανιά για την Αθήνα με 85 επιβάτες και 5 μέλη πλήρωμα. Κυβερνήτης ήταν ο Σπύρος Κουλουμουδιώτης 35 ετών. Συγκυβερνήτης, στην πτήση, ήταν ο Γρηγόρης Γρηγοράκης 37 ετών.Ο Ιπτ. Μηχανικός ήταν ο Αγησίλαος Παπαγεωργίου 36 ετών. Μέλη του πληρώματος ήταν ακόμη δύο νεαρές αεροσυνοδοί, η Μαρίνα Μάσχα 22 ετών με μόλις 3-4 μήνες στην Ολυμπιακή και η Μάρθα Πιταούλη 21 ετών, που δεν είχε συμπληρώσει ακόμη ούτε ένα χρόνο στην εταιρία.
Ο καιρός στα Χανιά ήταν σχετικά νεφελώδης, η θερμοκρασία της ατμόσφαιρας 16 βαθμοί, η ορατότητα περίπου 10 χλμ και επικρατούσε σχεδόν άπνοια. Μπορεί ο καιρός για μήνα Δεκέμβριο να ήταν καλός αλλά υπήρχε ένα εκτεταμένο χαμηλό βαρομετρικό με έντονες καταιγίδες και με δυνατούς νοτιοδυτικούς ανέμους που ξεκίναγε περίπου στο νησί της Μήλου και έφτανε έως την Αττική και τις παρυφές της Εύβοιας.
Λίγη ώρα μετά από την απογείωση στον διάδρομο 11 του αεροδρομίου των Χανίων, η βροχή και οι καταιγίδες έκαναν την εμφάνισή τους αλλά ήταν αρχικά σποραδικές ανάμεσα στα Χανιά και την Μήλο. Στην συνέχεια όμως του ταξιδιού και λίγο βορειότερα, έγιναν αρκετά πιο έντονες και χτυπούσαν αλύπητα το αεροσκάφος. Αργότερα και ενώ είχε αρχίσει η διαδικασία προσέγγισης στην Αθήνα, το αεροπλάνο πετώντας χαμηλότερα από το όριο ασφαλείας της περιοχής, συνετρίβη στο βουνό, που βρίσκεται πάνω από την Κερατέα, σε απόσταση 21 ναυτικών μιλίων νοτιοανατολικά του αεροδρομίου του Ελληνικού με αποτέλεσμα να χάσουν ακαριαία την ζωή τους οι 85 επιβάτες και τα 5 μέλη του πληρώματος..