Ρέθυμνο
Το Ρέθυμνο όπως το φωτογράφισε η θρυλική Nelly’s το μακρινό 1927! | ΦΩΤΟ
*Από την Ιωάννα Καψάλη
Αν και γεωγραφικά μικρό, το Ρέθυμνο έχει αποδειχτεί ότι μπορεί να αποτελέσει βασική πηγή έμπνευσης για διάφορους δημιουργούς. Καλλιτέχνες από το μακρινό παρελθόν, αλλά και πολλοί σύγχρονοι, έχουν απαθανατίσει μέσα από το φωτογραφικό τους φακό την πόλη του Ρεθύμνου κι αυτό όχι απλά για να παραγάγουν λίγο ακόμα φωτογραφικό υλικό για την ατζέντα τους, αλλά κυρίως για να αποτυπώσουν την απέραντη ομορφιά αυτής της ευλογημένης γωνιάς της Κρήτης που ξεχειλίζει ιστορία.
Η τρανταχτή απόδειξη είναι η Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη με το γνωστό καλλιτεχνικό όνομα Nelly’s η οποία υπήρξε η πρώτη Ελληνίδα φωτογράφος στην χώρα μας αλλά και μία από τις μεγαλύτερες φωτογράφους διεθνώς. Η Nelly’s ήρθε για πρώτη φορά στην Κρήτη το 1927 και όταν έφτασε στο Ρέθυμνο απαθανάτισε δύο στιγμιότυπα από το γνωστό σε όλους ιστορικό κάστρο της Φορτέτζας.
Στη συγκεκριμένη φωτογραφία βλέπουμε την κύρια πύλη του Κάστρου της Φορτέτζας του Ρεθύμνου. Είναι προφανές ότι υπήρξαν τεράστιες αλλαγές στο τότε και στο σήμερα. Τότε ήταν ένα ζωντανό τμήμα της πόλης. Τώρα έχει μια ζωντάνια άλλης μορφής. Εκείνης που μπορεί να εκπέμψει ένα μνημείο-σήμα κατατεθέν.
Ο θόλος του Ιμπραήμ Χαν δεσπόζει στο κέντρο του Ενετικού φρουρίου μέχρι τις μέρες μας. Με τη μόνη διάφορά ότι τότε ήταν περιτριγυρισμένος από κατοικίες Ρεθεμνιωτών.
Σε κάθε περίπτωση, το πιο γνωστό έργο της Nelly’s που έχει μείνει στην Ελληνική Ιστορία ως μια ιδιαίτερη πινελιά, είναι οι γυμνές και ημίγυμνες φωτογραφήσεις που έκανε στην Ακρόπολη.
Δημοσιεύτηκαν το 1929 στο γνωστό γαλλικό περιοδικό «Illustration» και προκάλεσαν μεγάλο σκάνδαλο στην συντηρητική κοινωνία του μεσοπολέμου.
Προφανώς, στις μικρές κοινωνίες της Κρήτης τις οποίες είχε επισκεφθεί την εποχή εκείνη, δεν φαίνεται να είχε τολμήσει κάτι τόσο… παράτολμο και πρωτοποριακό. Τουλάχιστον από όσο γνωρίζουμε μέσα από τα έργα της που έχουν δημοσιευτεί.