ΚΡΉΤΗ
Κρήτη: Άναψε το «πράσινο φως» για το αεροδρόμιο Καστελλίου
Με ευρεία συναίνεση για αυτή καθαυτή την υλοποίηση του μεγάλου αναπτυξιακού έργου που περιμένει εδώ και τόσα χρόνια η Κρήτη, αλλά και με διαξιφισμούς, εκατέρωθεν πολιτικές «βολές» και αιχμές για τα διαχρονικά τεκταινόμενα εκ μέρους των κυβερνήσεων γύρω από το Καστέλι, πέρασε χθες από την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την κύρωση της σύμβασης-παραχώρησης του έργου κατασκευής του νέου αεροδρομίου…
Το νομοσχέδιο έγινε δεκτό επί της αρχής με μεγάλη πλειοψηφία και θα πάει τις επόμενες ημέρες στην Ολομέλεια της Βουλής για την ψήφιση και την τελική επικύρωση της σύμβασης παραχώρησης του έργου του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι.
Υπέρ τάχθηκαν στην Επιτροπή ΣΥΡΙΖΑ, Ν.Δ. και ΔΗ.ΣΥ. Το ΚΚΕ και η Χρυσή Αυγή καταψήφισαν επί της αρχής του το νομοσχέδιο, ενώ η Ένωση Κεντρώων επιφυλάχθηκε για τη συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής.
H συζήτηση χτες, Τρίτη, στην Επιτροπή συνοδεύτηκε από μετωπική πολιτική αντιπαράθεση μεταξύ του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, του τομεάρχη υποδομών της Ν.Δ. Κώστα Καραμανλή και του βουλευτή Ηρακλείου της ΔΗ.ΣΥ. Βασίλη Κεγκέρογλου.
Στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης βρέθηκε το τι έκανε το κάθε κόμμα για το έργο του νέου αεροδρομίου και το ποιος δρομολόγησε τι και με ποιο σκεπτικό, ενώ η «βεντάλια» της κόντρας άνοιξε «πιάνοντας» συνολικά τα έργα υποδομών της Κρήτης, με επίκεντρο τον ΒΟΑΚ και τον κάθετο άξονα Ηρακλείου-Μεσαράς.
Χρήστος Σπίρτζης
Για έργο που βάζει άλλο «αναπτυξιακό αποτύπωμα στην Κρήτη» έκανε λόγο στην ομιλία του ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, που μίλησε για μεγάλες τομές που έγιναν στον συγκεκριμένο διαγωνισμό για την παραχώρηση της σύμβασης του αεροδρομίου στο Καστέλι, με προβλέψεις ισχυρές, τόσο για τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος, όσο και για την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και για τα αντισταθμιστικά οφέλη της τοπικής κοινωνίας.
«Για πρώτη φορά, οι πολίτες και οι τοπικές κοινωνίες θα έχουν ισχυρά οφέλη, καθώς διπλασιάζονται τα έσοδα από το αντισταθμιστικό αντάλλαγμα που θα λαμβάνει το κράτος από την εκμετάλλευση του έργου, φτάνοντας το 2%. Για πρώτη φορά επίσης, ένα σύγχρονο έργο θα σέβεται την πολιτιστική και την αρχιτεκτονική κληρονομιά του τόπου», τόνισε ο κ. Σπίρτζης, ο οποίος πρόσθεσε, εξαπολύοντας επίθεση για τους χειρισμούς που έγιναν για το έργο επί κυβέρνησης Ν.Δ., ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν αντίθετος όταν η Νέα Δημοκρατία έβγαλε τον διαγωνισμό για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Και πολύ εύλογα… Κάθε λογικός άνθρωπος τότε ήταν αντίθετος με τον συγκεκριμένο διαγωνισμό, και τους όρους με τους οποίους προωθούσε το έργο η Ν.Δ. Το ίδιο ισχύει και με άλλα μεγάλα έργα. Βρήκαμε όρους μη συμφέροντες για το Δημόσιο, για τις τοπικές κοινωνίες. Και ως κυβέρνηση κάναμε μεγάλες προσπάθειες για να αλλάξουμε τους όρους σε διαγωνισμούς και συμβάσεις. Σε κάποιες περιπτώσεις το πετύχαμε, όπως στο αεροδρόμιο στο Καστέλι, και είμαστε περήφανοι», υπογράμμισε ο Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος σήκωσε κι άλλο τους τόνους κατά των προηγούμενων κυβερνήσεων με φόντο το σκεπτικό δρομολόγησης των έργων στη Κρήτη… «Με τις προηγούμενες κυβερνήσεις είχαμε έναν σχεδιασμό παλαιοκομματικού τύπου. Δείτε χαρακτηριστικά τον κάθετο οδικό άξονα Ηρακλείου-Μεσαράς. Δείτε τη χάραξη που αστόχησε. Δείτε το οδικό έργο στο Χαμέζι και τη γέφυρα που χρειάστηκε 16 χρόνια για να παραδοθεί στην κυκλοφορία. Ξέρετε γιατί είχαμε αστοχίες και παράδοξα; Γιατί απλά ακολουθήθηκε ένας σχεδιασμός του ποδαριού, με σκεπτικό να εξυπηρετηθεί το τάδε χωριό, ο δείνα οικισμός… για τους ψήφους».
Καραμανλής κατά Σπίρτζη
Υπέρ του έργου, αλλά με αιχμές σε υψηλούς τόνους κατά της κυβέρνησης και προσωπικά κατά του υπουργού, εμφανίστηκε ο εισηγητής της Ν.Δ., τομεάρχης Υποδομών του κόμματος, Κώστας Καραμανλής. «Ξέρουμε, κύριε Σπίρτζη, ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στον τομέα των υποδομών υστερεί σε γνώσεις, υστερεί σε διαχείριση, υστερεί σε αποτελεσματικότητα. Εμείς ως Νέα Δημοκρατία θέλουμε το αεροδρόμιο στο Καστέλι, διότι εμείς το ξεκινήσαμε, όταν εσείς ήσασταν απέναντι, και τα πρακτικά υπάρχουν και μπορούμε να ανατρέξουμε πίσω και να δούμε τι λέγατε για όλες τις συμβάσεις παραχώρησης… Όχι βέβαια εσείς, που τότε ήσασταν στο ΠΑΣΟΚ, αλλά το τι έλεγαν οι τωρινοί σύντροφοί σας στον ΣΥΡΙΖΑ», τόνισε χαρακτηριστικά ο Κώστας Καραμανλής.
Βασίλης Κεγκέρογλου
«Ψηφίζουμε σήμερα την προώθηση ενός έργου για το οποίο έχουμε εργαστεί ως ΠΑΣΟΚ και ως τοπική κοινωνία, και ευελπιστούμε για την υιοθέτηση των 15 συμπληρωματικών προτάσεών μας που θα συμβάλουν ώστε το έργο να απογειώσει την ανάπτυξη και την κοινωνική ωφέλεια, όχι μόνο της περιοχής, αλλά και όλης της Κρήτης. Η άρνηση του υπουργού κ. Σπίρτζη να δεσμευτεί σε συγκεκριμένες χρηματοδοτήσεις, χρονοδιαγράμματα και αποφάσεις για όλα όσα δεν περιλαμβάνονται στη σύμβαση παραχώρησης, αλλά πρέπει να υλοποιηθούν, αποδεικνύει ότι όσα δεν είναι στις υποχρεώσεις της εταιρείας μάλλον είναι απλά προεκλογική προπαγάνδα», τόνισε στην τοποθέτησή του ο βουλευτής Ηρακλείου και γραμματέας της Κ.Ο. της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Βασίλης Κεγκέρογλου.
Μανόλης Συντυχάκης
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ και βουλευτής Ηρακλείου Μανόλης Συντυχάκης χαρακτήρισε «ληστρική» τη σύμβαση παραχώρησης και υποστήριξε ότι εξυπηρετεί μόνο οικονομικά συμφέροντα και δε λαμβάνει πρόνοια ούτε για την προστασία του περιβάλλοντος, ούτε για τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, ενώ δε διασφαλίζεται ο δημόσιος χαρακτήρας του αεροδρομίου, όπως επισήμανε.
Νίκος Ηγουμενίδης
Εισηγητής στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου ήταν ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης, ο οποίος αντέκρουσε τις «βολές» για την επιλογή της χωροθέτησης του νέου αεροδρομίου. «Μακριά από μας η λογική… κάθε περιοχή και αεροδρόμιο. Αυτή η λογική επιτείνει το χωροταξικό χάος τού σήμερα σε όλη την Κρήτη, επιτείνει το καταστροφικό αποτέλεσμα να μην έχουμε τις υποδομές που έπρεπε και πρέπει να έχουμε στο νησί. Η επιλογή του Καστελίου δεν ήταν τυχαία, δεν έγινε επιπόλαια, ούτε ήταν αποτέλεσμα οιασδήποτε μορφής “κλήρωσης” του στυλ “να γίνει εδώ”, “γιατί όχι δίπλα” και “γιατί όχι παραπέρα”, λες και παίζουμε την “κολοκυθιά”. Η απόσταση του Καστελίου από το Ηράκλειο είναι 28 χλμ. Δεν μπορεί το περιβαλλοντικό κίνημα να διεκδικεί αναβάθμιση του αεροδρομίου μέσα στον αστικό ιστό του Ηρακλείου, όταν λέει να μη γίνει το “Ελευθέριος Βενιζέλος” στα Σπάτα που είναι 34 χλμ. και να γίνει στην Τανάγρα, που είναι 70 χλμ.», τόνισε χαρακτηριστικά ο Νίκος Ηγουμενίδης.
Σωκράτης Βαρδάκης
Την ικανοποίησή του για τις εξελίξεις γύρω από το νέο αεροδρόμιο εξέφρασε ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Βαρδάκης, αναφέροντας πως, «μετά την ψήφιση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή των Ελλήνων, αναμένεται να ξεκινήσουν τα έργα μέχρι το τέλος του έτους».
Οι τοποθετήσεις των φορέων: Ικανοποίηση, ενστάσεις, επιφυλάξεις και διαφωνίες
Στην Επιτροπή είχαμε χθες τοποθετήσεις πλήθους αρμόδιων εξωκοινοβουλευτικών φορέων που είχαν κληθεί να εκφράσουν τις απόψεις τους. Πολλοί από τους κοινωνικούς και συνδικαλιστικούς φορείς αναγνώρισαν ότι πρόκειται για ένα σημαντικό επενδυτικό και αναπτυξιακό έργο που θα βοηθήσει την Κρήτη. Ιδιαίτερα ικανοποιημένος δήλωσε ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, καθώς «ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο όπως το διεθνές αεροδρόμιο υλοποιείται μετά από 16 χρόνια» και τόνισε ότι «η επόμενη δεκαετία ανήκει στην Κρήτη». Ωστόσο, όπως υπογράμμισε, πρέπει να ληφθεί υπόψη ένα αναπτυξιακό σχέδιο για την περιοχή που θα συνδέει παράλληλα το ανατολικό με το δυτικό μέρος της Κρήτης. Ακόμα, τόνισε την ανάγκη να αναπτυχθούν όλα τα έργα με σεβασμό στο περιβάλλον.
Ο Μιχάλης Γουρζής, πρόεδρος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε., αναγνώρισε ότι πρόκειται για «ένα σύγχρονο, φθηνό, ανταγωνιστικό διεθνές αεροδρόμιο, με αναπτυξιακές προοπτικές, που πρέπει όμως να συνδυαστεί με τη σύνδεση των οδικών αξόνων».
Ο Μανόλης Σιγάλας, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Νοτίου Ευρώπης της Hill International, διαβεβαίωσε ότι η εταιρεία του, ως ανεξάρτητος μηχανικός, αυτό που θα κάνει θα είναι να διασφαλίσει καθ’ όλη τη διάρκεια της υλοποίησης του έργου τον πλήρη σεβασμό στο περιβάλλον και την εκτέλεση σύμφωνα με τη σύμβαση που έχει υπογραφεί μεταξύ του ιδιώτη και του Δημοσίου.
Για ένα «διεθνές, σύγχρονο, ανταγωνιστικό και ασφαλές αεροδρόμιο», που «δημιουργεί δυνατότητες και υπερατλαντικών πτήσεων και θα δώσει “φτερά” στην ανάπτυξη της Κρήτης», έκανε λόγο ο πρόεδρος του Συλλόγου Αεροναυπηγών του αεροδρομίου Ηρακλείου κ. Μανωλάκης.
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός επισήμανε την ανάγκη δημιουργίας ενός νέου σύγχρονου διεθνούς αεροδρομίου, ενώ μίλησε για καθυστερήσεις που παρουσιάστηκαν στον διαγωνισμό.
Την ίδια ώρα, ακούστηκαν επιφυλάξεις και προβληματισμοί κυρίως για τη χωροθέτηση του έργου, ενώ εκφράστηκαν από ορισμένους φορείς ανησυχίες για περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις και αντιρρήσεις για τις τιμές των εκτάσεων που έχουν απαλλοτριωθεί.
Η Ειρήνη Βρέντζου, πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του τμήματος Ανατολικής Κρήτης του ΤΕΕ, υποστήριξε ότι το «ΤΕΕ χάνει εντελώς τον ρόλο του ως τεχνικός σύμβουλος στην κυβέρνηση», ότι δεν υπήρξε καμία Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ενώ σημείωσε ότι «σε μια νύχτα εξαγγέλθηκε η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, χωρίς κανείς να φανταζόταν τη μη αξιοποίηση του υπάρχοντος αεροδρομίου “Νίκος Καζαντζάκης”».
Ενστάσεις για τη χωροθέτηση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Κρήτης εξέφρασε η πρόεδρος του Παρατηρητηρίου Πολιτών Μαργαρίτα Καραβασίλη.
Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκε ο Ιωάννης Γωνιανάκης, πρόεδρος του Συνδικάτου Οικοδόμων και Συναφών Επαγγελμάτων του νομού Ηρακλείου.
Κατά του νέου αεροδρομίου τάχθηκε και ο Γιώργος Μαυραντωνάκης, πρόεδρος της Πρωτοβουλίας Πολιτών του Δήμου Μινώα-Πεδιάδος, υποστηρίζοντας ότι «η πεδιάδα του Καστελίου καταδικάζεται σε σίγουρο θάνατο».
Σε ανακοίνωση της Πρωτοβουλίας Πολιτών και της παράταξης “Ξαστεριά-Ανατροπή”, με επικεφαλής τον υποψήφιο περιφερειάρχη Κρήτης Μιχάλη Κριτσωτάκη, επισημαίνεται ότι «η ευρύτερη περιοχή της Πεδιάδας θα επιβαρυνθεί με ρύπανση από τα βαρέα μέταλλα, με καταστροφικές επιπτώσεις στην αγροτική οικονομία και στο περιβάλλον».
Υπόμνημα από τον δήμαρχο Μινώα Πεδιάδος
Στην τοποθέτησή του χθες στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, ο δήμαρχος Μινώα-Πεδιάδος, Ζαχαρίας Καλογεράκης, τόνισε μεταξύ άλλων ότι «η ολοκλήρωση του έργου σημαίνει και σταμάτημα της “ομηρίας” της περιοχής». Ωστόσο, όπως είπε, υπάρχει ζήτημα με τις τιμές των απαλλοτριώσεων, καθώς σε πολλές περιπτώσεις χάνεται το 70% με 90% των περιουσιών, γι’ αυτό πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για αντικατάστασή τους.
Μίλησε ακόμα για «απαραίτητα συνοδά έργα που πρέπει να γίνουν» και τόνισε ότι χρειάζεται ένα ειδικό αναπτυξιακό σχέδιο για τη χρήση γης.
Ο Ζαχαρίας Καλογεράκης κατέθεσε αναλυτικό υπόμνημα με τις θέσεις και το συνολικό διεκδικητικό πλαίσιο του Δήμου Μινώα Πεδιάδος, με βάση ομόφωνες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου.
Στο υπόμνημα παρατίθενται, μεταξύ άλλων, οι εξής καίριες διεκδικήσεις:
«1) Δίκαιες απαλλοτριώσεις περιουσιών που θίγονται: Ζητούμε από τους συναρμόδιους υπουργούς να ενεργοποιηθεί αρμοδίως, και στην περίπτωση της κατασκευής του νέου αεροδρομίου Καστελλίου, η διάταξη του άρθρου 7 Ν. 1859/1989 που θέσπισε, ίσως για πρώτη φορά, συμπληρωματική, πέραν της νόμιμης αποζημίωσης, για την απαλλοτρίωση, με κοινωνικά κριτήρια, με τον όρο “χρηματική κοινωνική αποκατάσταση” υπέρ των ιδιοκτητών, των αγροτών, των κτηνοτρόφων και των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, για τις απαλλοτριώσεις που έγιναν για την κατασκευή των έργων.
2) Χρηματοδότηση ενός ειδικού χρηματοδοτικού αναπτυξιακού προγράμματος των έργων και των δράσεων που περιλαμβάνονται στο υπό εκπόνηση “Ειδικό Αναπτυξιακό Σχέδιο του Δήμου Μινώα Πεδιάδας”.
3) Εκπόνηση “Τοπικού Χωροταξικού Σχεδίου του Δήμου Μινώα Πεδιάδας”. Αναμένουμε και ελπίζουμε άμεσα τη χρηματοδότηση της μελέτης για το Τοπικό Χωρικό Σχέδιο.
4) Ανταποδοτικά τέλη για έργα και κοινωνικές δράσεις υπερ-τοπικής εμβέλειας: Οι προτάσεις που θα καταθέτει ο Δήμος Μινώα και λειτουργούν προσθετικά με υποδομές που θα χαρακτηρίζονται ως υπερ-τοπικές, καθώς και κοινωνικές δράσεις υπερ-τοπικού χαρακτήρα, θα πρέπει να κατοχυρωθεί θεσμικά ότι θα προηγούνται στην αξιολόγηση και στην υλοποίησή τους. Επίσης θα πρέπει να κατοχυρωθεί νομοθετικά η διαδικασία απόδοσης του 2% επί των ακαθάριστων εσόδων, και να μην επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια του εκάστοτε υπουργού Υποδομών και Μεταφορών.
5) Ονομασία του νέου αεροδρομίου: Στην ονομασία του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης θα πρέπει να προστεθεί και η ονομασία του Καστελίου που το φιλοξενεί, και να αναγράφεται πλέον ως “Νέος διεθνής αερολιμένας Ηρακλείου-Καστελίου Κρήτης”.
6) Εφαρμογή Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων: Ζητούμε την πλήρη εφαρμογή της τροποποιημένης Μελέτης.
7) Κατοχύρωση, και θεσμικά, μετά την προφορική δέσμευση του υπουργού Υποδομών, της συμμετοχής του δημάρχου Μινώα Πεδιάδας στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας διαχείρισης του νέου αεροδρομίου.
8) Διασύνδεση του νέου αεροδρομίου Καστελίου με άλλες περιοχές της Κρήτης και χρηματοδότηση των συγκοινωνιακών έργων που θα προβλέπονται από τις μελέτες αυτές.
9) Υφιστάμενα δίκτυα κοινής ωφελείας και επάρκεια υδροδότησης του νέου αεροδρομίου Καστελίου και μεταφοράς των καυσίμων.
10) Κατοχύρωση της προτεραιότητας που θα έχουν στις προσλήψεις του προσωπικού του νέου αεροδρομίου οι δημότες του δήμου Μινώα Πεδιάδας.
11) Κατοχύρωση μετεγκατάστασης οικισμών».
Πηγή: neakriti