XANIA
Πού θα γίνει η βάση των F-35 – Και η Κρήτη στον χάρτη
Οι τελευταίες δύο εβδομάδες έχουν φέρει καταιγιστικές εξελίξεις στο πρόγραμμα προμήθειας των F-35 από την Ελλάδα, με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο να επισκέπτεται διαδοχικά την Ουάσιγκτον και το εργοστάσιο κατασκευής των υπερσύγχρονων μαχητικών αεροσκαφών, στο Ντάλας του Τέξας, μετά τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο.
Σύμφωνα με πληροφορίες της Realnews, ο Έλληνας υπουργός, στην κατ’ ιδίαν συνάντηση που είχε με τον Αμερικανό ομόλογό του Λόιντ Οστιν, έθεσε δύο προτεραιότητες για το πρόγραμμα, όπως αυτές εκφράστηκαν και από τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Η πρώτη αφορά το υποκατασκευαστικό έργο που πρέπει να αναλάβει η ΕΑΒ από τη Lockheed Martin, κατασκευάστρια των F-35.
Μάλιστα, υπερθεμάτισε για το εν εξελίξει πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 σε Viper, αναδεικνύοντας τον βαθμό εμπλοκής της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας. Ως προς αυτό, οι Αμερικανοί υπεύθυνοι της εταιρείας αποκάλυψαν ότι τον Νοέμβριο του 2022 θα παραδοθούν οι πρώτες 6 «οχιές του Αιγαίου» στην Πολεμική Αεροπορία.
Η δεύτερη προτεραιότητα που έθεσε ο υπουργός αφορά τη διευθέτηση του τρόπου χρηματοδότησης του προγράμματος, που θα πρέπει να αποτυπωθεί χωρίς αστερίσκους στην απαντητική επιστολή (LOA) της αμερικανικής κυβέρνησης, με τις ανάλογες ευκολίες προς την Ελλάδα.
Η σύσκεψη
Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, αμέσως μετά την επιστροφή του, φρόντισε να έχει μια μίνι σύσκεψη με τον Αρχηγό ΓΕΑ, αντιπτέραρχο Θεμιστοκλή Μπουρολιά.
Η σύσκεψη επικεντρώθηκε στις εργασίες που πρέπει να γίνουν ώστε το μαχητικά Stealth πέμπτης γενιάς, όταν προσγειωθούν στην Ελλάδα, να μπορούν να είναι άμεσα επιχειρησιακά. Παράλληλα, θα πρέπει να έχει στηθεί όλος ο μηχανισμός υποστήριξης, που είναι και το ακριβότερο τμήμα της επένδυσης. Για να επιχειρούν τα F-35 από ελληνικού εδάφους, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί πλήρως οι εγκαταστάσεις φιλοξενίας και οι εξομοιωτές. Σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες της «R», επιδιώκεται μέσα στο επόμενο τρίμηνο να έχει ολοκληρωθεί η επιλογή της Μοίρας στην οποία θα ενταχθούν τα νέα αεροπλάνα, καθώς και εκείνη της Πτέρυγας Μάχης, που θα γίνει το νέο τους σπίτι.
Τα δεδομένα που υπάρχουν είναι ότι έχει αποφασιστεί να είναι μια από τις βάσεις που δεν βρίσκονται κοντά στα ανατολικά σύνορα της Ελλάδας. Συνεπώς, τρεις είναι οι επικρατέστερες. Η 115 Πτέρυγα Μάχης στα Χανιά, η 116 στον Αραξο και η 117 στην Ανδραβίδα.
Η απόσυρση των Phantom F-4
Τα δεδομένα αυτή τη στιγμή δείχνουν ότι η 115 και η 116 έχουν λιγότερες πιθανότητες και αυτό διότι έχουν ήδη υποστεί εκτεταμένη αναβάθμιση των υποδομών τους στο πρόσφατο παρελθόν, ώστε να φιλοξενούν τα F-16 52 και 52+ adv. Συνεπώς, από το τέλος του χρόνου, που θα αρχίσει να γίνεται η σταδιακή παραλαβή των Viper, αυτά θα παίρνουν θέση σιγά-σιγά στις Μοίρες των δύο αυτών βάσεων.
Επιπλέον, θεωρείται βέβαιο ότι η έλευση των F-35 θα σημάνει και την οριστική απόσυρση των θρυλικών Phantom F-4. Συνεπώς, είναι πολύ πιθανό η 338 Μοίρα Διώξεως-Βομβαρδισμού να συνεχίσει ως η «Μοίρα των φαντασμάτων», υποδεχόμενη τα νέα «αόρατα» μαχητικά. Στις πρώτες συσκέψεις φαίνεται να κερδίζει έδαφος η πρόταση να αναβαθμιστεί πλήρως η βάση στην οποία διεξάγεται και η άσκηση της Πολεμικής Αεροπορίας «Ηνίοχος», που φιλοξενεί τους κορυφαίους πιλότους και μαχητικά από όλο τον κόσμο. Βέβαια, υπάρχει και η σκέψη που «δείχνει» την 115 Πτέρυγα Μάχης στα Χανιά, ώστε από εκεί να δίνεται έμφαση στις επιχειρήσεις της ανατολικής Μεσογείου, όπως, παράλληλα, και η επιλογή η 115 να χρησιμοποιηθεί ως βάση μεταστάθμευσης για τα F-35.
Στις πρώτες συσκέψεις φαίνεται να κερδίζει έδαφος η πρόταση να αναβαθμιστεί πλήρως η βάση στην οποία διεξάγεται και η άσκηση της Πολεμικής Αεροπορίας «Ηνίοχος», που φιλοξενεί τους κορυφαίους πιλότους και μαχητικά από όλο τον κόσμο. Βέβαια, υπάρχει και
η σκέψη που «δείχνει» την 115 Πτέρυγα Μάχης στα Χανιά, ώστε από εκεί να δίνεται έμφαση στις επιχειρήσεις της ανατολικής Μεσογείου, όπως, παράλληλα, και η επιλογή η 115 να χρησιμοποιηθεί ως βάση μεταστάθμευσης για τα F-35.
Ο σχεδιασμός ένταξης των F-35 στο ελληνικό οπλοστάσιο γίνεται βάσει του σχεδιασμού ένταξης νέων συστημάτων, όπως προβλέπεται στη Δομή Δυνάμεων του ΓΕΕΘΑ, που εγκρίθηκε από το ΚΥΣΕΑ το 2020.
Σε αυτό το πλαίσιο, κύριο μέλημα, αφού επιλεγεί η βάση, είναι να ξεκινήσουν άμεσα οι εργασίες ώστε αυτές να έχουν ολοκληρωθεί το 2025. Η χρονιά δεν είναι τυχαία. Μπορεί ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ να ανέφερε επίσημα -όπως και η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας ως έτος υποδοχής των πρώτων αεροπλάνων το 2027, όμως υπάρχει ανοιχτό παράθυρο για πρόωρη ένταξη ακόμη και το 2025.
Συνεπώς, κοινή πεποίθηση πλέον στην ηγεσία του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας είναι έως το τέλος του 2023 να έχει ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός της νέας βάσης και στις αρχές του 2024 να ξεκινήσουν οι εργασίες, οι οποίες αναμένεται να διαρκέσουν από 18 έως 24 μήνες.
Στις συσκέψεις του ΓΕΕΘΑ, πλέον, ένα από τα κύρια ζητήματα αποτελεί ο επανασχεδιασμός της λειτουργίας των Ενόπλων Δυνάμεων. Το F-35 δεν είναι «game changer» εξαιτίας των πυραύλων που φέρει. Είναι μια ιπτάμενη πλατφόρμα συλλογής και διαμοιρασμού πληροφοριών.
Μπορεί να «μιλά» με τα F-16 Viper που θα πετούν σε άλλο σημείο και ταυτόχρονα
να δίνει στοιχεία χτυπήματος σε μια φρεγάτα Belharra ή σε μαχητικά Rafale που
θα βρίσκονται εκατοντάδες μίλια μακριά.
Αλλάζει όλος ο τρόπος σκέψης, λειτουργίας και δράσης των Ενόπλων Δυνάμεων
στο πεδίο. Κάτι το οποίο έγινε έντονα αντιληπτό στην άσκηση «Poseidon’s Rage»,
που ολοκληρώθηκε την Τετάρτη στην 115 Πτέρυγα Μάχης, όπου για πρώτη φορά
ελληνικά μαχητικά πέταξαν φτερό-φτερό με αμερικανικά F-35, σε πλήρη επιχειρησιακή λειτουργία.
Το βάπτισμα του πυρός για τους Ελληνες πιλότους δεν ήταν ο βομβαρδισμός στόχων από τα F-35, αλλά ο τρόπος συνεργασίας με το μαχητικό, το οποίο τους καθοδηγούσε από εκατοντάδες μίλια, προχωρώντας σε δράσεις χωρίς να έχουν οπτική επαφή.
πηγή: enikos.gr