ΚΡΉΤΗ
Τρισδιάστατη ξενάγηση στην Αρχαία Φαλάσαρνα μέσω εφαρμογής | ΦΩΤΟ, ΒΙΝΤΕΟ
«Παράθυρο» στο 3.200 π.Χ. και στο ανακατασκευασμένο παρελθόν της Αρχαίας Φαλάσαρνας, από την μεγάλη ακμή, ως την παρακμή και τελικά την καταστροφή της, αποτελεί η «έξυπνη εφαρμογή» επαυξημένης πραγματικότητας που παρουσίασε σήμερα η αρχαιολόγος Ελπίδα Χατζηδάκη.
Το zarpanews.gr σας παρουσιάζει φωτογραφίες αλλά και βίντεο από αυτήν την εφαρμογή που «έρχεται από το μέλλον» και την οποία έχει χρηματοδοτήσει το Πανεπιστήμιο του Όσλο, όπου διδάσκεται η ιστορία της περιοχής.
Οχυρωματικά έργα, πύργοι, τείχη, ναοί και δημόσια κτήρια αλλά και τα σπίτια όπου έμεναν οι 6.000 περίπου κάτοικοι της περιοχής, «ζωναντεύουν» μέσα από την οθόνη που λειτουργεί σαν παράθυρο στο παρελθόν.
Σύμφωνα με τα αρχαιολογικά τεκμήρια στα οποία αναφέρθηκε η κα Χατζηδάκη από το βήμα του 1ου Συνεδρίου για την Κίσσαμο το σπουδαίο λιμάνι της Φαλάσαρνας χτίστηκε στο πλαίσιο μιας συμμαχίας Περσών και μέρους στρατού του Δαρείου για να ανακόψει την πορεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, κάτι που μάλιστα κατάφερε για σχεδόν δύο χρόνια!
Έξι μεγάλοι τετράγωνοι ή κυκλικοί πύργοι που συνδέονταν με με ψηλά οχυρωματικά τείχη και επικοινωνούσαν μέσω διαδρόμων, συνέθεταν την οχύρωση του λιμανιού. Εσωτερικά υπήρχαν προκυμαίες με σκαλοπάτια στο νερό και λίθινες δέστρες πλοίων. Το λιμάνι, όπως ανέφερε, στήριζε οικονομικά την Αρχαία Φαλάσαρνα, μια σπουδαία πόλη-κράτος με δικός της νόμισμα, η οποία υπήρξε ορμητήριο πειρατών.
Στην πόλη υπήρχε πληθυσμός από το 3.500 π.Χ, όμως μέχρι στιγμής, δεν έχουν χρηματοδοτηθεί ανασκαφές στην Ακρόπολη. Στην πορεία, κάποια καταστροφή στη Μινωική Εποχή έδιωξε τους τότε κατοίκους και η περιοχή επανακατοικείται τον 8ο π.Χ. αιώνα από Δωριείς που πιθανότητα κατέβηκαν από τη Λακωνία.
Αργότερα, η κοινή στη Μεσόγειο πρακτική της πειρατείας, έφερε την πόλη των Φαλασάρνων σε διαμάχη με το ρωμαϊκό δίκτυο που εξαπλωνόταν τότε και η Ρώμη την κατέστρεψε, το 69 π.Χ.
Δωρεάν η εφαρμογή
Η εφαρμογή κάνει χρήση γεωγραφικών δεδομένων, οι οθόνες παρέχουν εικόνες υψηλής ποιότητας, τα λογισμικά επεξεργασίας εικόνων επιτρέπουν τη γοργή τρισδιάστατη οπτικοποίηση, το GPS παρέχει τον ακριβή εντοπισμό στον χώρο και τα επιταχυνσιόμετρα και οι αντένες των κινητών τηλεφώνων δίνουν τον ακριβή προσανατολισμό.
Η τρισδιάστατη σκηνή περιλαμβάνει αποθηκευμένα στοιχεία φωνής και γραπτών κειμένων με πληροφορίες σχετικά με τον αρχαιολογικό χώρο και τις ανασκαφές.
«Όσον αφορά στη μελλοντική ανάπτυξη της εφαρμογής, στοχεύουμε στην επέκταση της εικονικής αναπαράστασης στις εγκαταστάσεις των κτιρίων του εγγύτερου περιβάλλοντα χώρου του λιμένα και της ακρόπολης, καθώς και στην οπτικοποίηση του σεισμού και των παλιρροϊκών κυμάτων που έλαβαν χώρα το 365 μ.Χ. Επιπροσθέτως, θα παρέχουμε τρισδιάστατες απεικονίσεις κάποιων καλλιτεχνημάτων που προήλθαν από το πλήθος των ανασκαφικών ευρημάτων, τοποθετώντας τα στις θέσεις που βρέθηκαν αρχικά, δημιουργώντας έτσι ένα εικονικό υπαίθριο μουσείο. Με αυτό τον τρόπο οι μελλοντικοί επισκέπτες θα αποκτήσουν γρήγορα μία ακριβή εικόνα των γεωλογικών συνθηκών της περιοχής, την ιστορική σημασία της αρχαίας Φαλάσαρνας και του λιμένα της, καθώς και την εφαρμογή των αρχαιολογικών δεδομένων στη σύγχρονη τεχνολογία της πληροφορικής, η οποία ανοίγει κυριολεκτικά ένα παράθυρο προς το παρελθόν» τόνισε στην ομιλία της η κα Χατζηδάκη.
Η sitsim θα διατίθεται δωρεάν στους επισκέπτες του αρχαιολογικού χώρου.
Πηγή: zarpanews