ΕΛΛΑΔΑ
Οδοιπορικό στους δρόμους της Ελευσίνας | ΦΩΤΟ
Σε όλα αυτά προστέθηκε πρόσφατα η επιτυχία του δήμου να κερδίσει τον ευρωπαϊκό διαγωνισμό και να λάβει το χρίσμα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2021. Είναι η πρώτη φορά που ελληνική πόλη κερδίζει σε διαγωνισμό για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης αφού η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη και η Πάτρα στο πρόσφατο παρελθόν είχαν οριστεί από την ελληνική κυβέρνηση για να αναλάβουν τον ρόλο της ευρωπαϊκής πολιτιστικής πρωτεύουσας.
Η πόλη των κλειστών βιομηχανιών που συνδέθηκαν με την καταστροφή του περιβάλλοντος στην ευρύτερη περιοχή και την εσωτερική μετανάστευση για την αναζήτηση δουλειάς, προσπαθεί να μεταμορφωθεί σε μία σύγχρονη πόλη με όχημα την τέχνη και τον Πολιτισμό. Κάθε δήμος έτσι και η Ελευσίνα είναι οι άνθρωποί της.
Λύσεις
«Η υποψηφιότητα και η τελική ανάθεση στην Ελευσίνα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης το 2021 δίνουν την ευκαιρία στην πόλη να βρει λύσεις σε θέματα που αφορούν την ποιότητα της ζωής των κατοίκων της. Είναι η ευκαιρία της να αλλάξει τη στερεότυπη εικόνα της ρυπασμένης βιομηχανικής πόλης στη συνείδηση του κοινού, να κρατήσει στην πόλη τις δημιουργικές δυνάμεις της, κυρίως τους νέους, να απελευθερώσει τον δυναμισμό, τη δημιουργικότητα και τη συλλογικότητα των πολιτών της», λέει ο δήμαρχος της Ελευσίνας.
Ο Γ. Τσουκαλάς ξεκαθαρίζει ότι η πόλη έχει πολλές ταυτότητες: «η Ελευσίνα παραμένει βιομηχανική πόλη όπου η βιομηχανία μπορεί να συνδυαστεί με την οικολογική ευαισθησία των κατοίκων και την πολιτιστική παράδοση που κουβαλάει η πόλη τα τελευταία 2.500 χρόνια».
Στην εργατούπολη των 30.000 κατοίκων που αναζητά τον βηματισμό της στη νέα εποχή, πρωταγωνιστές για την κατάκτηση του τίτλου της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης είναι νέοι άνθρωποι που εργάστηκαν με κίνητρο να αναγεννηθεί η οικονομική δραστηριότητα της πόλης και να μην αναγκαστούν να μεταναστεύσουν είτε στο εξωτερικό είτε σε άλλη πόλη εντός συνόρων για αναζήτηση εργασίας.
Να παραμείνουν στην πόλη που διάλεξαν οι γονείς τους για να εργαστούν στις βιομηχανίες που λειτούργησαν τις δεκαετίες του ’70 και του ’80. Τότε που οι νοικοκυρές άπλωναν τα ρούχα τους στα Συμιακά και γέμιζαν από την τσιμεντόσκονη των φουγάρων της ΤΙΤΑΝ που σήμερα είναι σβηστά, όπως περιγράφει η 32χρονη Βίκυ Πασιοπούλου, υπεύθυνη για την ενεργοποίηση των πολιτών για το εγχείρημα της Ελευσίνας να γίνει πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης.
Ο 31χρονος αρχιτέκτονας Γ. Αλεξάνδρου που συμμετέχει στην καλλιτεχνική ομάδα του «Ελευσίνα 2021» έχει εργαστεί στο παρελθόν σε ένα σημαντικό έργο αναμόρφωσης των φαβελών στο Ρίο της Βραζιλίας. Είναι ένας από τους ειδικούς που θα δώσει ζωή στα εγκαταλελειμμένα εργοστάσια και θα συμβάλει ούτως ώστε να μετατραπούν σε σύγχρονες εστίες πολιτισμού. Με εργατικότητα και χαμηλούς τόνους ασχολήθηκε με το πρόγραμμα ο 30χρονος γεωπόνος Γ. Σίδερης ο οποίος είναι υπεύθυνος εθελοντών.
«Από τους 30.000 κατοίκους της πόλης οι 1.000 είναι εθελοντές ”πλήρους απασχόλησης” στα Αισχύλεια που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο στην πόλη. Ολοι έχουμε εργαστεί εθελοντικά για τα Αισχύλεια στο παρελθόν», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Το στοίχημα
Η τέχνη, κρίκος ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον
Η καλλιτεχνική διευθύντρια της «Ελευσίνας 2021» Κέλλυ Διαπούλη εξηγεί με ποιον τρόπο η τέχνη γίνεται ο συνδετικός κρίκος του παρελθόντος και του μέλλοντος της πόλης. «Το πρόγραμμα της ”Ελευσίνας 2021” έχει ως επίκεντρο τη βιώσιμη ανάπτυξη με όχημα τον πολιτισμό.
Με την παρουσία νέων καλλιτεχνών και start-up επιχειρήσεων που είναι η σύγχρονη βιομηχανία, επιδιώκουμε να αναδείξουμε τις αλλαγές στην κοινωνία της πόλης, στην οικονομία αλλά και στο περιβάλλον.
Οι καλλιτέχνες και οι νεοφυείς εταιρείες συμβάλλουν στον μετασχηματισμό της πόλης. Ετσι η πόλη της ρύπανσης μετατρέπεται σε πόλη της οικολογίας, τη θέση των φουγάρων θα πάρουν οι νέες βιομηχανίες των νέων τεχνολογιών και με τη βοήθεια της τέχνης οι πρόσφυγες ενσωματώνονται στην τοπική κοινωνία», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Περίπατοι
Από τώρα καλλιτέχνες δημιουργούν βιωματικούς περιπάτους στις γειτονιές της Ελευσίνας με τη συμμετοχή των κατοίκων, διαμορφώνοντας ένα νέο μοντέλο πολιτιστικής ανάπτυξης.
Πρωταγωνίστρια στη διαμόρφωση της νέας Ελευσίνας είναι η αρχαιολόγος Καλλιόπη Παπαγγελή που είναι ο φύλακας-άγγελος των αρχαιοτήτων της πόλης και ένα από τα «βασικά εργαλεία» παραγωγής πολιτισμού.
Υπήρξε ειδική σύμβουλος στην παραγωγή του ιστορικού ντοκιμαντέρ «Αγέλαστος Πέτρα» του Φ. Κουτσαυτή που καταγράφει την σύγχρονη ιστορία της Ελευσίνας.
Η ίδια δηλώνει ότι εργάζεται στον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας από? αμούστακο παιδί και πιστεύει ότι ο πολιτισμός είναι η νέα ευκαιρία για τη γενέτειρα του Αισχύλου.
Το βιομηχανικό παρελθόν με το πολιτιστικό μέλλον της πόλης έχουν ένα συνδετικό κρίκο: τα Αισχύλεια που πρωτοδιοργανώθηκαν το 1975 από τον τότε δήμαρχο Γ. Λεβέντη και συνεχίζονται μέχρι σήμερα.
Ο κ. Λεβέντης μιλώντας στο «Εθνος» αναφέρει χαρακτηριστικά ότι η δημιουργία των Αισχυλείων και η αποκάλυψη της προτομής του ανδριάντα του Αισχύλου από τον αείμνηστο Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κ. Τσάτσο το 1976 ανέδειξαν την ιστορική σημασία της πόλης και έθεσαν τα θεμέλια για να αναδειχτεί ο πολιτισμός και η ιστορία ως η νέα κινητήριος δύναμη της Ελευσίνας τον 21ο αιώνα.
ΝΙΚΟΣ Β. ΤΣΙΤΣΑΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΘΑΛΕΙΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Πηγή: ethnos