Διαφήμιση

Ρέθυμνο

Υποτονική η κίνηση της αγοράς τη χειμερινή περίοδο στο Ρέθυμνο

Δημοσιεύτηκε

στις

[ss_social_share shape="rectangle" size="small"]
Διαφήμιση
Υποτονική ήταν η κίνηση στην αγορά τη χειμερινή περίοδο με έξι στους δέκα εμπόρους να βλέπουν μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με το 2017.
Σύμφωνα με έρευνα της ΕΣΕΕ σωρευτικά στο πρώτο δίμηνο η πτώση του τζίρου κυμάνθηκε στο 8,8% (484 εκ. ευρώ) ενδεικτικό της δραματικής κατάστασης που βιώνουν τα τελευταία χρόνια της κρίσης οι έμποροι.
Στο Ρέθυμνο η κίνηση κυμάνθηκε στα περσινά χαμηλά επίπεδα αφήνοντας και πάλι απογοητευμένο τον εμπορικό κόσμο που αναγνωρίζει ως μόνο θετικό το γεγονός ότι τουλάχιστον δεν καταγράφηκε στους τζίρους μείωση, όπως συνέβη στις υπόλοιπες περιοχές του νησιού.
Η διατήρηση της κίνησης στα ίδια επίπεδα, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου οφείλεται στους επισκέπτες του χειμερινού τουρισμού και ελάχιστα στους επισκέπτες του καρναβαλιού.
Όμως, όπως υποστηρίζει, αυτό δεν σημαίνει ότι η εικόνα στην αγορά είναι καλή. Αντιθέτως επισήμανε ότι οι συνέπειες της οικονομικής κρίσης είναι εμφανείς τα τελευταία χρόνια στην τοπική αγορά, η οποία μαραζώνει ενώ ακόμα και οι εκπτωτικές περίοδοι -ιδιαίτερα τον χειμώνα- περνούν απαρατήρητες ελλείψει αγοραστικής δύναμης από πλευράς των καταναλωτών.
Ανυπεράσπιστοι, όπως δηλώνουν, από την ίδια την πολιτεία, η οποία δεν μεριμνά για την ενίσχυση του κλάδου τους και έχοντας απέναντι τους για δυόμιση περίπου χρόνια τα capital controls και καταναλωτές με πολύ περιορισμένη οικονομική δυνατότητα, οι έμποροι υποστηρίζουν ότι βρίσκονται σε αδιέξοδο. Στην πλειοψηφία τους είναι αντιμέτωποι με χρέη, τα οποία αδυνατούν ακόμα και να ρυθμίσουν, αφού τα τρέχοντα λειτουργικά έξοδα, οι μισθοδοσίες προσωπικού και άλλες οικονομικές υποχρεώσεις δεν τους αφήνουν περιθώρια.
Η έλλειψη ρευστότητας παραμένει το μεγαλύτερο πρόβλημα των επιχειρήσεων του λιανεμπορίου, ενώ και η υψηλή φορολόγηση έχει παγιωθεί, καθηλώνοντας τις εισπράξεις των εμπορικών καταστημάτων.
Αντίστοιχα όμως και οι καταναλωτές είναι αντιμέτωποι με μια σειρά οικονομικών υποχρεώσεων απέναντι στην Εφορία, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει καμία προοπτική για την αγορά.
Επιβεβαίωση της παραπάνω δραματικής κατάστασης είναι και τα συμπεράσματα της έρευνας, που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ για τους τζίρους των εμπορικών καταστημάτων την περίοδο των γιορτών. Η εικόνα είναι απογοητευτική, αφού παρά το γεγονός ότι υπήρξαν προσφορές στα προσφερόμενα είδη, για παραπάνω από 6 στους 10 επιχειρηματίες σε επίπεδο χώρας,  οι πωλήσεις τους τη χειμερινή εκπτωτική περίοδο ήταν χαμηλότερες σε σύγκριση με το 2017. Ποσοστό 26% δήλωσε ότι παρέμειναν σταθερές και το 8% ότι κινήθηκαν καλύτερα. Από τις επιχειρήσεις που παρουσίασαν μικρότερο τζίρο στις χειμερινές εκπτώσεις του 2018 σε σύγκριση με το 2017 τέσσερις στις δέκα είχαν μείωση έως 20%, το ίδιο περίπου ποσοστό εμφάνισε μείωση μεταξύ 21% και 40% και 16% των επιχειρήσεων παρουσίασε μείωση πωλήσεων άνω του 40%.

Αναλυτικά,

Στα περυσινά επίπεδα κινήθηκε η αγοραστική κίνηση την μακρά περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων που διήρκησε για ενάμιση μήνα, αφήνοντας τους εμπόρους ανήσυχους και προβληματισμένους για το μέλλον της αγοράς. Η πολυετής πλέον περίοδο της οικονομικής κρίσης έχει επιφέρει σοβαρό πλήγμα στην αγορά, αφού η απουσία ρευστότητας και οι διαρκώς επιβαλλόμενες φορολογικές επιβαρύνσεις δεν αφήνουν κανένα περιθώριο αισιοδοξίας για ανάκαμψη της αγοραστικής κίνησης.
Και μπορεί ο Νομός Ρεθύμνου μαζί με την Ιεράπετρα να είναι οι μοναδικές περιοχές του νησιού που η αγοραστική κίνηση παρέμεινε σταθερή σε σχέση με πέρυσι, σε αντίθεση με την μεγάλη πτώση που καταγράφουν τα Χανιά σε ποσοστό από 31-20%, τον Άγιο Νικόλαο σε ποσοστό 21-30% και το Ηράκλειο από 1-10%, εν τούτοις αυτό όπως εξηγεί ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην μικρή τονωτική ένεση που δόθηκε στα εμπορικά καταστήματα από τους επισκέπτες του προγράμματος χειμερινού τουρισμού και ελάχιστα από τους επισκέπτες του καρναβαλιού. Αυτό είναι που ενδεχομένως, σύμφωνα με τον ίδιο, έκανε την διαφορά και συνέβαλλε στο να διατηρηθεί η κίνηση στα περσινά επίπεδα, τα οποία όπως επαναλαμβάνει είναι ιδιαίτερα χαμηλά, χωρίς να αφήνουν περιθώριο όχι μόνο κέρδους αλλά ούτε καν όπως προσθέτει περιθώριο να διεκπεραιωθούν οικονομικές εκκρεμότητες.
Οι χαμηλές τιμές και η ποικιλία προϊόντων δεν αποτέλεσαν κίνητρο για τους καταναλωτές, οι οποίοι πλέον έχουν περιορίσει στο ελάχιστο τις αγορές τους, αφού οι μειωμένοι μισθοί και συντάξεις και η σειρά φορολογικών υποχρεώσεων δεν επιτρέπουν περαιτέρω έξοδα.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο Γιώργος Πολιουδάκης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Οι εκπτώσεις κινήθηκαν στα περσινά επίπεδα, δηλαδή δεν υπήρξε τίποτα το ιδιαίτερο στην αγορά. Θα μπορούσε βέβαια να ήταν αρνητικό το πρόσημο, όπως συνέβη στην υπόλοιπη Κρήτη, όμως λίγο οι επισκέπτες του καρναβαλιού, λίγο οι τουρίστες κάτι κινήθηκε και έτσι δεν είχαμε πτώση σε σχέση με πέρυσι. Όμως η κίνηση ήταν σε χαμηλά επίπεδα και πέρυσι. Η επόμενη εκπτωτική περίοδος είναι από 1 ως 15 Μαΐου και πλέον περιμένουμε το Πάσχα και στην συνέχεια την τουριστική περίοδο ευελπιστώντας στην τόνωση της αγοράς. Δεδομένο είναι ότι οι τζίροι των συναδέλφων είναι πολλοί χαμηλοί, ιδιαίτερα το τελευταίο δεκαπενθήμερο δεν κινείται φύλλο στην αγορά με εξαίρεση τα σουβενίρ που ψωνίζουν οι τουρίστες. Η εικόνα είναι απογοητευτική, τα οικονομικά των έμπορων είναι δραματικά με τις διαρκείς επιβαρύνσεις της φορολογίας και την απουσία της κρατικής στήριξης».
Μειωμένες κατά 487 εκατ. ευρώ οι πωλήσεις στις εκπτώσεις σε πανελλαδικό επίπεδο
Υποτονική ήταν η κίνηση στην αγορά τη χειμερινή περίοδο με έξι στους δέκα εμπόρους να βλέπουν μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με το 2017.
Σύμφωνα με έρευνα της ΕΣΕΕ σωρευτικά στο πρώτο δίμηνο η πτώση του τζίρου κυμάνθηκε στο 8,8% (484 εκ. ευρώ).
Ειδικότερα, το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ πραγματοποίησε την περιοδική έρευνα για την κίνηση της αγοράς κατά τη χειμερινή εκπτωτική περίοδο του 2018. Η έρευνα ήταν τηλεφωνική με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε δείγμα 250 επιχειρήσεων, εφαρμόζοντας στρωματοποιημένη δειγματοληψία σε δύο στάδια, σε εμπορικές αγορές αστικών κέντρων της χώρας. Παράλληλα καταγράφηκαν οι απόψεις πολλών Εμπορικών Συλλόγων.
Σε γενικές γραμμές το βασικό συμπέρασμα είναι ότι οι χειμερινές εκπτώσεις Ιανουάριος/Φεβρουάριος 2018 ήταν υποβαθμισμένες, αφού μάλλον η Χριστουγεννιάτικη κίνηση μοιάζει να «έκλεψε την παράσταση».
• Τη φετινή χειμερινή εκπτωτική περίοδο οι επιχειρήσεις στο μεγαλύτερο μέρος τους είχαν πτώση στις πωλήσεις τους σε σύγκριση με πέρυσι. Συγκεκριμένα, για παραπάνω από 6 στους 10 επιχειρηματίες οι πωλήσεις τους τη χειμερινή εκπτωτική περίοδος-ήταν χαμηλότερες σε σύγκριση με το 2017. Ποσοστό 26% δήλωσε ότι παρέμειναν σταθερές και το 8% ότι κινήθηκαν καλύτερα.
• Ως προς το ύψος του ποσοστού έκπτωσης στις εμπορικές αγορές μία στις τρεις επιχειρήσεις, διαμόρφωσε το ποσοστό των εκπτώσεων μεταξύ 21% και 40%, ενώ μία στις τέσσερις πραγματοποίησε εκπτώσεις μικρότερης τάξης, έως και 20%.
• Σύμφωνα με το 58% των επιχειρηματιών ο Ιανουάριος από άποψη αγοραστικής κίνησης ήταν ο καλύτερος μήνας των εκπτώσεων.
• Σχετικά με τη λειτουργία των καταστημάτων την Κυριακή 14 Ιανουαρίου, 7 στους 10 δηλώνουν ότι δεν επηρέασε το τζίρο της εκπτωτικής περιόδου, ενώ 1 στους 4 επιχειρηματίες θεωρεί πως επηρέασε αρνητικά και μόλις το 2% ότι τον επηρέασε θετικά.
• Η μείωση σε σχέση με το δίμηνο του 2017 που εκτιμάται από τους Εμπορικούς Συλλόγους σε όλη τη χώρα φτάνει το 8,8% (484 εκ. ευρώ), διαμορφώνοντας την εκτίμηση για το τζίρο του πρώτου διμήνου του 2018 σε 5,02 δις ευρώ από 5,5 δις το 2017.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας περίπου μία στις τρεις επιχειρήσεις, διαμόρφωσε το ποσοστό των εκπτώσεων μεταξύ 21% και 40%, μειωμένο κατά δέκα μονάδες με το αντίστοιχο ποσοστό που εκτιμήθηκε για τις θερινές εκπτώσεις του 2017. Αντιθέτως αυξάνεται το ποσοστό των επιχειρήσεων που επέλεξαν μικρότερης τάξης έκπτωση, συγκεκριμένα μία στις τέσσερις πραγματοποίησε εκπτώσεις έως και 20%. Τέλος τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις είχαν άνω του 40% έκπτωση στα διαθέσιμα προϊόντα.
Όσον αφορά τις πωλήσεις, μετά τη βελτίωση που παρατηρήθηκε στις θερινές εκπτώσεις του 2017, η εικόνα σε σύγκριση με τη χειμερινή εκπτωτική περίοδο του 2017 δεν φαίνεται να διαφοροποιείται σημαντικά. Η πλειονότητα των επιχειρηματιών, σε ποσοστό 66%, δήλωσε ότι την χειμερινή εκπτωτική περίοδο του 2018 οι πωλήσεις ήταν μικρότερες σε σύγκριση με το 2017, το 26% ότι παρέμειναν σταθερές και το 8% ότι κινήθηκαν καλύτερα.
Από τις επιχειρήσεις που παρουσίασαν μικρότερο τζίρο στις χειμερινές εκπτώσεις του 2018 σε σύγκριση με το 2017 τέσσερις στις δέκα είχαν μείωση έως 20%, το ίδιο περίπου ποσοστό εμφάνισε μείωση μεταξύ 21% και 40% και 16% των επιχειρήσεων παρουσίασε μείωση πωλήσεων άνω του 40%.
Η πλειονότητα των επιχειρηματιών σε ποσοστό 58%, δήλωσε ότι η καλύτερη περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων ήταν από 8/1 έως 31/1, ένας στους τέσσερις δήλωσε ότι ο Φεβρουάριος αποτέλεσε την καλύτερη περίοδο των εκπτώσεων και 14% των επιχειρηματιών δεν παρατήρησε κάποια σημαντική διαφοροποίηση.
Όσον αφορά τον τρόπο πληρωμής που επέλεξαν οι καταναλωτές για τις αγορές τους εντός των χειμερινών εκπτώσεων, το 51% των επιχειρηματιών απάντησε ότι ήταν κυρίως με κάρτες, το 31% ότι χρησιμοποίησαν κάρτες και μετρητά στον ίδιο βαθμό και το 18% κυρίως με μετρητά. Για τα καταστήματα που άνοιξαν την Κυριακή 14 Ιανουαρίου, σε σύγκριση με τη θερινή περίοδο του 2017, εκτιμήθηκε το ποσοστό των επιχειρηματιών που δηλώνει ότι η λειτουργία του καταστήματός τους την εν λόγω ημέρα δεν επηρέασε τον συνολικό τζίρο της εκπτωτικής περιόδου. Ένας στους τέσσερις επιχειρηματίες πιστεύει ότι η λειτουργία του καταστήματος την Κυριακή 14 Ιανουαρίου επηρέασε αρνητικά τον συνολικό τζίρο και μόλις το 2% ότι τον επηρέασε θετικά.
Η πλειονότητα των επιχειρηματιών που άνοιξαν την Κυριακή 14 Ιανουαρίου τα καταστήματά τους, έχουν επωμιστεί οι ίδιοι την κάλυψη της ανάγκης απασχόλησης προσωπικού, ενώ το 24% έχει επεκτείνει το ωράριο των υπαλλήλων που απασχολεί, τέλος μόλις 1% έχει προσλάβει επιπλέον υπάλληλο για την κάλυψη της ανάγκης.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης σε σχετικές δηλώσεις του υποστήριξε:
«Μόλις τελείωσε μία εκπτωτική περίοδος, η οποία όπως φαίνεται από τα διαθέσιμα στοιχεία της έρευνας του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών, χαρακτηρίστηκε από ένα υποτονικό κλίμα, με επιστροφή στα αρνητικά πρόσημα τόσο σε αγοραστική κίνηση όσο και σε τζίρο. Ωστόσο, για μία ακόμα περίοδο εκπτώσεων, οι εμπορικές επιχειρήσεις διατήρησαν χαμηλές τιμές και ανταποκρίθηκαν με συνέπεια στις απαιτήσεις των καταναλωτών. Στόχος μας, ήταν να διατηρήσουμε το ψυχολογικό θετικό πρόσημο των εορτών και στις χειμερινές εκπτώσεις, ξεπερνώντας τον περυσινό τζίρο του πρώτου διμήνου των 5,5 δις ευρώ. Παρά όμως, τις προσδοκίες που είχαν διαμορφωθεί ο τζίρος των επιχειρήσεων το πρώτο δίμηνο του 2018 εκτιμάται ότι μειώθηκε κατά 8,8%, μειώνοντας κατά περίπου 480 εκ. ευρώ τις πωλήσεις του πρώτου διμήνου φέτος, σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό. Το 2018, λοιπόν, δεν ξεκίνησε με τον τρόπο που τελείωσε το 2017 για το λιανικό εμπόριο. Παρ’ όλα αυτά όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι η αγορά βρίσκεται σε μία διαδικασία συνολικής προσαρμογής, σημάδια της οποίας είναι και αυτές οι αυξομειώσεις. Ελπίζουμε, το αποθαρρυντικό ξεκίνημα του 2018 να μην είναι ενδεικτικό της πορείας του έτους και στο τέλος να κλείσει η αγορά με θετική αποτίμηση. Οφείλουμε, τέλος, να αναγνωρίσουμε ότι η φετινή περίοδος των εκπτώσεων πέρασε σχεδόν απαρατήρητη για το κλάδο του λιανικού εμπορίου και μάλλον αδιάφορα για τους καταναλωτές».
Πηγή: rethnea.gr
Διαφήμιση
Διαφήμιση

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΣΧΟΛΙΑ

Το Daynight.gr σέβεται απόλυτα το δικαίωμα σας στην ελεύθερη γνώμη στο πλαίσιο πάντα ενός κόσμιου διαλόγου. Τα σχόλια που ακολουθούν εκφράζουν και απηχούν αποκλειστικά τον αναγνώστη/ρια και το Daynight.gr διατητηρεί το δικαίωμα να μην αναρτά ή/και να διαγράφει απρεπή, υβριστικά και διαφημιστικά σχόλια.

[gs-fb-comments]