ΚΡΉΤΗ
Νέο αεροδρόμιο στην Κρήτη με τις «ευλογίες» της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Με ηχηρό τρόπο έπεσε η “αυλαία” της ολοκλήρωσης των διαδικασιών γύρω από το έργο κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι.
Η πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης έδωσε τις οριστικές “ευλογίες” της για το μεγάλο αναπτυξιακό έργο του νησιού μας, αφού, σύμφωνα με πληροφορίες, “έπεσαν” οι υπογραφές στη σύμβαση χρηματοδότησης μεταξύ της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και του ελληνικού Δημοσίου για την κάλυψη των 180 εκατ. ευρώ που καλείται να βάλει, ως δική του χρηματοδοτική συμβολή, το ελληνικό κράτος.
Η εξέλιξη γεννά μεγάλη ικανοποίηση, καθώς αυτή ήταν η τελευταία βασική εκκρεμότητα από πλευράς διαδικασιών, και πλέον αναμένεται, με την υποδοχή του 2020, η κήρυξη της επίσημης έναρξης της περιόδου παραχώρησης του έργου ώστε να ξεκινήσουν να “τρέχουν” και τα δεσμευτικά για την ανάδοχο ελληνο-ινδική κοινοπραξία χρονοδιαγράμματα.
Σημειώνεται ότι όλες οι εξελίξεις γύρω από το Καστέλι θα τελούν υπό τη στενή εποπτεία ειδικής κυβερνητικής επιτροπής συντονισμού, στο “χαρτοφυλάκιο” της οποίας έχουν περάσει το νέο διεθνές αεροδρόμιο και ο νέος ΒΟΑΚ εδώ από την Κρήτη μαζί με άλλα 14 μεγάλα έργα υποδομών στην υπόλοιπη Ελλάδα, προκειμένου να “τρέξουν” γρήγορα ή και σε κάποιες περιπτώσεις να “ξεκολλήσουν” από τα εμπόδια στα οποία έχουν “κολλήσει”.
Η υπογραφή της σύμβασης χρηματοδότησης του ελληνικού Δημοσίου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έρχεται, την ίδια ώρα, να διαψεύσει τις “Κασσάνδρες”, σε τοπικό επίπεδο, που είχαν αναπτύξει μια ολόκληρη παραφιλολογία περί ευρωπαϊκών εμποδίων στη δρομολόγηση του έργου και δυσφορίας στις Βρυξέλλες, λόγω του ότι στον διεθνή διαγωνισμό που είχε προκηρύξει η χώρα είχε κατατεθεί μία και μοναδική προσφορά.
Η υπογραφή της σύμβασης χρηματοδότησης μεταξύ ΕΤΕπ και ελληνικού Δημοσίου ήταν το τελευταίο τυπικό βήμα σε ό,τι αφορά τις ευρωπαϊκές “ευλογίες” για την υλοποίηση.
Θυμίζουμε ότι προ διμήνου περίπου η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων είχε εγκρίνει τη χρηματοδότηση ύψους 180 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο σκέλος της κρατικής συμμετοχής του αεροδρομίου στο Καστέλι.
Ταυτόχρονα, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp) είχε εγκρίνει τότε και το κείμενο της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου. Το “πράσινο φως” της ΕΤΕπ και της DG Comp αποτελούσαν τις δύο σημαντικές εκκρεμότητες του αεροδρομίου στο Καστέλι, του οποίου έχουν ξεκινήσει οι πρόδρομες κατασκευαστικές εργασίες από την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-GMR.
Το μόνο που απέμενε μετά το διπλό “πράσινο φως” των Βρυξελλών ήταν να “πέσουν” και τυπικά οι “τζίφρες” της σύμβασης χρηματοδότησης του ελληνικού Δημοσίου από την ΕΤΕπ. Όπερ και εγένετο!
Σύμφωνα με το ypodomes.com, στις 13 Δεκεμβρίου υπεγράφη μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της ΕΤΕπ η σύμβαση για τη χρηματοδότηση 180 εκατ. ευρώ που αφορά τη χρηματοδοτική συμβολή του κράτους στην κατασκευή αυτού του μεγάλου αναπτυξιακού έργου.
Το ελληνικό Δημόσιο έχει συνολικά διαθέσιμους 12 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης για να συνεισφέρει τη συνδρομή του. Να θυμίσουμε ότι το ποσό των 180 εκατ. ευρώ προκύπτει από την οικονομική προσφορά της αναδόχου κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ-GMR, η οποία περιλαμβάνει συνολική επένδυση 480 εκατ. ευρώ μόνο κατά τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου.
Προ των πυλών η έναρξη της περιόδου παραχώρησης
Μετά και τα χαρμόσυνα μαντάτα από τις Βρυξέλλες και την ΕΤΕπ, η ελληνική κυβέρνηση είναι πλέον έτοιμη να κηρύξει την έναρξη της επίσημης περιόδου παραχώρησης του έργου. Περιόδου παραχώρησης εντός της πρώτης 5ετίας, της οποίας, θυμίζουμε, ο ανάδοχος παραχωρησιούχος, δηλαδή η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-GMR, θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει όλο το αντικείμενο του έργου (υποδομές αεροδρομίου, συνδετήριους οδικούς άξονες, βιολογικούς κ.τ.λ.).
ΕΞΙ ΤΜΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ
Τα δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα
Για τον αποτελεσματικότερο έλεγχο της προόδου των κατασκευών της περιόδου μελετών-κατασκευών (ΤΙ), η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει 6 τμηματικές προθεσμίες, με αφετηρία την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης. Συγκεκριμένα:
α) Πρώτη τμηματική προθεσμία – 4 μήνες:
Προσδιορισμός θέσης προσωρινών κατασκευών,
Ενημέρωση όλων των εμπλεκόμενων οργανισμών ή αρμόδιων Αρχών για έκδοση αδειών ή εκτέλεση εργασιών για το έργο και συγκέντρωση των στοιχείων για τις απαιτούμενες άδειες και κυρίως για τις τυχόν απαιτούμενες πρόσθετες περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις,
Υποβολή για έγκριση του χρονοδιαγράμματος εφαρμογής περιόδου μελετών-κατασκευών.
β) Δεύτερη τμηματική προθεσμία – 8 μήνες:
Υποβολή για έγκριση του Χρονοδιαγράμματος Αεροναυτιλίας, σε περίπτωση που η ΥΠΑ έχει επιλέξει να μην προβεί η ίδια στη διαδικασία προμήθειας, εγκατάστασης και θέσης σε λειτουργία του εξοπλισμού αεροναυτιλίας του αεροδρομίου.
γ) Τρίτη τμηματική προθεσμία – 24 μήνες:
Ολοκλήρωση προς λειτουργία της εγκατάστασης πλήρους βιολογικού καθαρισμού, κατάλληλης δυναμικότητας επεξεργασίας των ακαθάρτων των οικισμών Θραψανού, Αρχάγγελου, Γαλελιανού, Σκλαβεροχωρίου, Ευαγγελισμού, Λιλιανού, Αγίας Παρασκευής και Ρουσσοχωρίων.
δ) Τέταρτη τμηματική προθεσμία – 36 μήνες:
Ολοκλήρωση των χωματουργικών εργασιών στον διάδρομο προσαπογειώσεων, στους συνδετήριους τροχόδρομους, στον υποχρεωτικό τροχόδρομο, στις συνδετήριες εξόδους υψηλής ταχύτητας και στο δάπεδο του χώρου στάθμευσης αεροσκαφών,
Ολοκλήρωση των έργων αντιπλημμυρικής προστασίας του αεροδρομίου,
Ολοκλήρωση του φέροντος οργανισμού του κτηρίου του κεντρικού αεροσταθμού.
ε) Πέμπτη τμηματική προθεσμία – 45 μήνες:
Ολοκλήρωση αυτοκινητόδρομου ΒΟΑΚ – είσοδος αεροδρομίου,
Ολοκλήρωση αρτηρίας σύνδεσης αεροδρομίου με την οδό Ηρακλείου-Βιάννου,
Ολοκλήρωση συναρμογών με Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).
στ) Έκτη τμηματική προθεσμία – 54 μήνες:
Έναρξη δοκιμαστικής λειτουργίας των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου.
Πηγή: neakriti
ΣΧΟΛΙΑ
Το Daynight.gr σέβεται απόλυτα το δικαίωμα σας στην ελεύθερη γνώμη στο πλαίσιο πάντα ενός κόσμιου διαλόγου. Τα σχόλια που ακολουθούν εκφράζουν και απηχούν αποκλειστικά τον αναγνώστη/ρια και το Daynight.gr διατητηρεί το δικαίωμα να μην αναρτά ή/και να διαγράφει απρεπή, υβριστικά και διαφημιστικά σχόλια.