ΚΡΉΤΗ
Ρέθυμνο: Αύξηση παρουσιάζουν οι αγορές μέσω Internet
Ρυθμούς «ρεκόρ» καταγράφει τα τελευταία χρόνια το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα καθώς επαγγελματίες και καταναλωτές έχουν κάνει πλέον ξεκάθαρη «στροφή» στο διαδίκτυο, τόσο για τη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος, όσο και για τις αγορές τους, επιβεβαιώνοντας τις πεποιθήσεις που θέλουν το διαδικτυακό εμπόριο να αποτελεί δραστηριότητα του μέλλοντος.
Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας σε όλο τον κόσμο σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση στην Ελλάδα αλλά και την επιβολή ελέγχου κεφαλαίων, φαίνεται πως έχουν διαμορφώσει μια νέα πραγματικότητα από την οποία δεν «ξεφεύγει» και το εμπόριο με την ευρεία πλέον χρήση του πλαστικού χρήματος για αγορές στο διαδίκτυο.
Μάλιστα, την ίδια ώρα που το συμβατικό εμπόριο και στον νομό Ρεθύμνου φαίνεται πως περνάει δύσκολα χρόνια, η χρήση των «έξυπνων» κινητών συσκευών αξιοποιείται στο μέγιστο βαθμό τόσο για τη δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος ως «απάντηση» στα επαγγελματικά και οικονομικά αδιέξοδα αλλά και για αγορές μέσα από μια γκάμα επιλογών σε προϊόντα, ποιότητα και τιμές. Παράλληλα, δεν είναι λίγα και τα φυσικά καταστήματα που «μεταφέρουν» την εμπορική τους δραστηριότητα στο διαδίκτυο με στόχο να απευθυνθούν σε μια μεγάλη και εκτός συνόρων αγορά.
ΑΥΞΗΣΗ ΚΑΤΑ 18,8% ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΤΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Ecommerce Europe, το 2015 στην Ελλάδα καταγράφηκε ο 7ος μεγαλύτερος ρυθμός ανάπτυξης στην Ευρώπη, καθώς η αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου άγγιξε τα 3,8 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 18,8%. Θετικές είναι εξάλλου οι προσδοκίες και για τη φετινή χρονιά, η οποία αναμένεται να κλείσει με έναν τζίρο της τάξης των 4,2 δισ. ευρώ, αυξημένος σε ποσοστό 10,5% από πέρυσι. Λίγο υψηλότερα, στα 4,5 δισ. ευρώ, βάζει τον πήχη για φέτος ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και υπεύθυνος του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN), Γιώργος Δουκίδης, αποδεικνύοντας ότι ο κλάδος του ηλεκτρονικού εμπορίου όχι μόνο εμφανίζει έντονη ανθεκτικότητα, αλλά εξακολουθεί να αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς παρά τη συνεχιζόμενη ύφεση.
ΚΥΡΙΑΡΧΕΙ Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΡΕΘΥΜΝΟ
Στο Ρέθυμνο η εικόνα δεν παρουσιάζει απόκλιση από άλλες περιοχές της χώρας με τους ρεθυμνιώτες να εμφανίζονται απόλυτα εξοικειωμένοι με την τεχνολογία, επιλέγοντας ξεκάθαρα το διαδίκτυο τόσο για το επόμενο επαγγελματικό βήμα, όσο και για τις αγορές τους.
Κατά πόσο όμως η «στροφή» προς το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει επηρεάσει τη συμβατική αγορά που συνεχίζει να βάλλεται στα χρόνια της κρίσης;
Την απάντηση στο εν λόγω ερώτημα δίνει ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου κ. Γιώργος Πολιουδάκης μιλώντας στην Κρητική Επιθεώρηση και δεν είναι άλλη από το γεγονός πως τα συμβατικά καταστήματα στρέφονται επίσης στο ηλεκτρονικό εμπόριο. «Σίγουρα διαφαίνεται μια μείωση στα συμβατικά καταστήματα λόγω του διαδικτύου αλλά και της ευρύτερης πραγματικότητας. Αυτός είναι και ο λόγος που ενθαρρύνουμε και εμείς τους εμπόρους να δημιουργήσουν πέρα από το συμβατικό και ηλεκτρονικό κατάστημα. Πρόκειται για μια νόμιμη μορφή εμπορίου που παρουσιάζει συνεχώς αυξανόμενα ποσοστά. Η ΕΣΕΕ βλέποντας τη νέα αυτή πραγματικότητα μάλιστα έχει δημιουργήσει ειδικό τμήμα που βοηθάει τους συναδέλφους να φτιάξουν σελίδα στο διαδίκτυο και τους καθοδηγεί πώς να ξεκινήσουν ηλεκτρονικό εμπόριο. Πρόκειται για το εμπόριο του μέλλοντος» ανέφερε ο κ. Πολιουδάκης.
ΟΙ ΡΕΘΥΜΝΙΩΤΕΣ ΨΩΝΙΖΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Ο ίδιος μάλιστα δεν παρέλειψε να επισημάνει και τα μειονεκτήματα του ηλεκτρονικού εμπορίου έναντι του συμβατικού, τονίζοντας πως σε αυτά συγκαταλέγεται η έλλειψη φυσικής επαφής του καταναλωτή με το προϊόν που αγοράζει, όπως για παράδειγμα η δυνατότητα να το δοκιμάσει το προϊόν, ενώ τόνισε πως υπάρχουν και εκείνοι που διστάζουν ακόμα να δώσουν τα στοιχεία τους στο διαδίκτυο. Επεσήμανε, παράλληλα, πως σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει ο Εμπορικός Σύλλογος στη διάθεσή του από το ταχυδρομείο στο Ρέθυμνο φαίνεται η κατακόρυφη αύξηση των δεμάτων που φτάνουν τα τελευταία χρόνια στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου καταδεικνύοντας πως οι Ρεθυμνιώτες ψωνίζουν σε μεγάλο βαθμό από το διαδίκτυο.
ΑΥΞΗΣΗ ΣΤΗ ΖΗΤΗΣΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΠΟΣΟΣΤΟ 30%
Εκτός όμως από τις ηλεκτρονικές αγορές, έχουν αυξηθεί σημαντικά και τα ποσοστά ζήτησης από Ρεθυμνιώτες για τη δημιουργία ιστοσελίδων με στόχο τη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος, όπως εξήγησε μιλώντας στην Κρητική Επιθεώρηση ο υπεύθυνος έργων και πωλήσεων της εταιρείας πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών HOTSoft.gr στο Ρέθυμνο, Παντελής Ηλιακάκης.
Χαρακτηριστικό είναι πως η ζήτηση σε εν δυνάμει ιστοσελίδες ηλεκτρονικού εμπορίου από περίπου 10% πριν από δύο χρόνια βρίσκεται σήμερα στο 40%. Παράγοντες όπως η οικονομική κρίση, το γεγονός ότι το διαδίκτυο αποτελεί μέρος της καθημερινότητας των Ρεθυμνιωτών, αλλά και η αξιοποίηση όλων των δυνατοτήτων που έχει κάποιος με στόχο την αύξηση του εισοδήματος έχουν συμβάλλει στη διαμόρφωση της νέας αυτής πραγματικότητας.
Χαρακτηριστικά, ο κ. Ηλιακάκης μιλώντας για την αύξηση που παρατηρείται επεσήμανε: «Ένας από τους βασικούς λόγους που θα επιλέξει κάποιος να δημιουργήσει ένα ηλεκτρονικό κατάστημα είναι ότι αυτό αποτελεί μια πιο αποδοτική λύση, σε σχέση με την έναρξη ενός φυσικού καταστήματος. Πιο συγκεκριμένα αντίθετα με το φυσικό κατάστημα, όπου το αγοραστικό κοινό περιορίζεται σε συγκεκριμένα γεωγραφικά όρια, το ηλεκτρονικό κατάστημα απευθύνεται σε μία απύθμενη αγορά, δίχως όρια και σύνορα και με πολύ μικρότερο ρίσκο ως επένδυση».
ΚΥΡΙΑΡΧΟΥΝ ΣΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ
Στο Ρέθυμνο πάντως δύο είναι τα είδη προϊόντων που σημειώνουν αύξηση τα τελευταία χρόνια μέσα από τα ηλεκτρονικά καταστήματα που δημιουργούνται στο διαδίκτυο. Πρόκειται για ποικίλες κατασκευές, όπως διακοσμητικά, κοσμήματα, έργα τέχνης κ.ά. καθώς και πρώτες ύλες για τη δημιουργία τους, ενώ αρκετοί είναι και εκείνοι που ανοίγουν κατάστημα στο διαδίκτυο με τοπικά προϊόντα και στόχο να τα προωθήσουν στις διεθνείς αγορές. Σε ό,τι αφορά εκείνους που επιλέγουν να δραστηριοποιηθούν στο διαδίκτυο, όπως εξήγησε ο κ. Ηλιακάκης, το 30% περίπου είναι επιχειρηματίες που επιδιώκουν επέκταση του φυσικού τους καταστήματος στο διαδίκτυο και περίπου 60% μικροεπαγγελματίες ή και άνθρωποι οι οποίοι στρέφονται στο διαδίκτυο για να ξεκινήσουν μία καινούρια δραστηριότητα ή ίσως να μετατρέψουν το χόμπι τους σε ένα βασικό εισόδημα.
Παράλληλα, σε ό,τι αφορά το «προφίλ» των ανθρώπων αυτών ο κ. Ηλιακάκης ανέφερε πως πλέον αρκετοί από τους πελάτες, οι οποίοι θέλουν να στραφούν στο ηλεκτρονικό εμπόριο, έχουν φροντίσει να μάθουν νωρίτερα τις δυνατότητες άλλα και τις απαιτήσεις μίας τέτοιας επένδυσης. «Όταν απευθύνονται στην εταιρεία μας, η διαπραγμάτευση του κόστους, αν και διανύουμε δύσκολους οικονομικά καιρούς, έρχεται δεύτερη, καθ’ ότι ο βασικός στόχος πάντα είναι μία σωστή, επαγγελματική λύση η οποία θα εξασφαλίσει την επιτυχία του ηλεκτρονικού καταστήματος, δηλαδή πωλήσεις. Οι λόγοι είναι ο μεγάλος ανταγωνισμός που υπάρχει στο διαδίκτυο αλλά και το γεγονός πως εκεί βλέπουν το μοναδικό μέλλον στην αγορά» επεσήμανε ο ίδιος.
«ΕΡΓΑΛΕΙΟ» ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΤΟ «ΜΟBILE APPLICATION»
Στο ερώτημα πάντως πως επιλέγουν να αλληλεπιδρούν με το ηλεκτρονικό κατάστημα οι καταναλωτές του Ρεθύμνου, την «απάντηση» δίνουν τα «έξυπνα» κινητά και οι πρωτοποριακές εφαρμογές τους. Όπως τόνισε ο κ. Ηλιακάκης, η εταιρεία στην οποία δραστηριοποιείται, έχει αυξήσει τα τελευταία χρόνια τη δραστηριότητά της σε ό,τι αφορά τη δημιουργία «Moblie application» όπου και πρόκειται να στραφεί στο άμεσο μέλλον όλο το καταναλωτικό ενδιαφέρον.
Ο λόγος για εφαρμογές που εγκαθίστανται στη συσκευή του κινητού μέσω αντίστοιχης πλατφόρμας και οι οποίες αξιοποιούν πλήρως τις δυνατότητες των “έξυπνων συσκευών” (smart phones), αυξάνοντας την αλληλεπίδραση με το ηλεκτρονικό κατάστημα. Έτσι ο καταναλωτής ο οποίος έχει το smart phone πάντα μαζί του, έχει τη δυνατότητα να αναζητήσει ανά πάσα στιγμή κάποιο προϊόν όπου και εάν βρίσκεται, ή να ενημερωθεί από το ηλεκτρονικό κατάστημα για τυχόν προσφορές ή αλλαγή των τιμών στα προϊόντα που τον ενδιαφέρουν. Για παράδειγμα, η έξυπνη εφαρμογή μπορεί να εμφανίσει ειδοποίηση για το προϊόν το οποίο έχουμε δείξει ενδιαφέρον και η τιμή άλλαξε ή να χρησιμοποιήσει το GPS του τηλεφώνου και εμφανίσει την προσφορά της ημέρας, τη στιγμή που κάποιος περνά έξω από ένα super market ή φυσικό κατάστημα.
Πρόκειται για δυνατότητες που δεν προσφέρονται σε έναν συμβατικό υπολογιστή, ενώ αναμφίβολα για τους περισσότερους και στο Ρέθυμνο η σχετική εφαρμογή στο κινητό τηλέφωνο αποτελεί «εργαλείο» συναλλαγών και ελέγχου από όποια πλευρά της εμπορικής δραστηριότητας βρίσκεται ο καθένας.
ΤΟ 68,1% ΣΥΝΔΕΘΗΚΑΝ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΙΝΗΤΟΥ ΤΗΛΕΦΩΝΟΥ ΤΟ 2016
Ενδεικτική μάλιστα είναι η μελέτη της ΕΛΣΤΑΤ, που αποδεικνύει πως το 68,1% όσων χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο το α’ τρίμηνο του 2016 συνδέθηκαν, εκτός της κατοικίας και του χώρου εργασίας τους, με χρήση κινητού τηλεφώνου ή smart phone (σε ποσοστό 59,9%), φορητού υπολογιστή (laptop, notebook, netbook ή tablet) σε ποσοστό 34,3% ή άλλης φορητής συσκευής (PDA, MP3 player, e-book reader, φορητή κονσόλα παιχνιδιών κ.λπ.), παρουσιάζοντας αύξηση 2,6%, σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2015. Το υψηλότερο ποσοστό (89,7%) εν κινήσει σύνδεσης στο διαδίκτυο, όπως είναι φυσικό, καταγράφεται για τους νέους ηλικίας 16-24 ετών.
ON LINE ΑΓΟΡΕΣ ΑΠΟ 3 ΕΚΑΤ. ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ
Αξίζει να σημειωθεί πως, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, όπως προκύπτει από τελευταία έρευνα που πραγματοποίησε στην Ελλάδα για τη χρήση τεχνολογιών πληροφόρησης και επικοινωνίας, σχεδόν 7 στους 10 Έλληνες έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, ενώ περίπου 3 εκατ. άτομα πραγματοποιούν on line αγορές.
Η ανάγνωση ειδήσεων σε ιστοσελίδες, εφημερίδες, περιοδικά παραμένει στην κορυφή της λίστας των δραστηριοτήτων που πραγματοποιούνται μέσω διαδικτύου με ποσοστό 85,3%, ενώ η αναζήτηση πληροφοριών και υπηρεσιών είναι η δεύτερη περισσότερο πραγματοποιούμενη δραστηριότητα, με ποσοστό 81,9%.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το 67,5% συμμετέχουν σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. facebook, twitter, viber κ.λπ.), σχεδόν το 40% χρησιμοποιούν υπηρεσίες που αφορούν για ταξίδια και καταλύματα, το 27,7% πραγματοποιούν τραπεζικές συναλλαγές, ενώ το 11,7% κάνει χρήση λογαριασμού (π.χ. Pay Pal) για την πληρωμή ειδών ή υπηρεσιών που αγοράστηκαν από το Διαδίκτυο.
Τα άτομα με υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης (μεταπτυχιακά/διδακτορικό, ΑΕΙ, ΤΕΙ, στρατιωτικές σχολές, ανώτερες σχολές τριετούς διάρκειας, κολέγιο διάρκειας μεγαλύτερης των δύο ετών) χρησιμοποιούν σε μεγάλο βαθμό το Διαδίκτυο (σε ποσοστό 94,1%), ενώ υψηλό είναι το ποσοστό (79,5%) των χρηστών που έχουν ολοκληρώσει μεσαίο επίπεδο εκπαίδευσης (ΙΕΚ, κολέγιο διάρκειας μέχρι δύο έτη, Λύκειο – Γενικό, ΕΠΑΛ, ΤΕΛ κ.ά.). Αντίθετα, μόλις ένας στους τρεις Έλληνες με χαμηλό επίπεδο εκπαίδευσης (επαγγελματική σχολή, τεχνική σχολή, Γυμνάσιο, Δημοτικό) κάνουν χρήση του ίντερνετ.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΚΛΑΨΙΝΟΥ
Πηγή: goodnet
ΣΧΟΛΙΑ
Το Daynight.gr σέβεται απόλυτα το δικαίωμα σας στην ελεύθερη γνώμη στο πλαίσιο πάντα ενός κόσμιου διαλόγου. Τα σχόλια που ακολουθούν εκφράζουν και απηχούν αποκλειστικά τον αναγνώστη/ρια και το Daynight.gr διατητηρεί το δικαίωμα να μην αναρτά ή/και να διαγράφει απρεπή, υβριστικά και διαφημιστικά σχόλια.