Διαφήμιση

Κόσμος

Η κινηματογραφική απομάκρυνση Ελλήνων ναυτικών από την εμπόλεμη ζώνη στην Ουκρανία

Δημοσιεύτηκε

στις

[ss_social_share shape="rectangle" size="small"]
Διαφήμιση

Το μεσημέρι της 5ης Μαρτίου, δέκα μέρες μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών ανακοίνωσε την επιτυχή ολοκλήρωση της επιχείρησης με κωδικό «Νόστος 4». Επρόκειτο για την απομάκρυνση 25 πολιτών από την Οδησσό, μεταξύ αυτών εννέα ναυτικών ενός πλοίου ελληνικών συμφερόντων. Οι ναυτικοί, συνοδευόμενοι από τον Γενικό Πρόξενο στην Οδησσό, Δημήτρη Δόχτση, μεταφέρθηκαν με ασφάλεια στα σύνορα της Ουκρανίας με τη Μολδαβία. Είχαν γυρίσει από την κόλαση.

Εκατόν είκοσι χιλιόμετρα ανατολικά της Οδησσού, όμως, στο λιμάνι του Μικολάιβ, συνεχιζόταν το διπλωματικό θρίλερ για την απομάκρυνση άλλων ναυτικών, μεταξύ αυτών και Ελλήνων, από εμπορικά πλοία που βρέθηκαν εκεί εγκλωβισμένα λόγω του πολέμου. Οι περιγραφές των πρώτων ημερών παραπέμπουν περισσότερο σε κινηματογραφική ταινία κι επίσης αποκαλύπτουν μια πίτα εκατομμυρίων δολαρίων, στην οποία διεκδικούν κομμάτι ασφαλιστικές εταιρείες, εταιρείες φύλαξης πλοίων, κι επίσης τυχοδιώκτες και μεσάζοντες.

Πηγή στην Αθήνα με καλή γνώση του Ναυτικού Δικαίου, περιγράφει στο Magazine ότι την ημέρα της ρωσικής εισβολής, στις 24 Φεβρουαρίου, στο ουκρανικό λιμάνι του Μικολάιβ βρίσκονταν περίπου 40 εμπορικά πλοία, μεταξύ αυτών περισσότερα από δέκα ελληνικών συμφερόντων. Πρόκειται για σημαντικό λιμάνι στη Μαύρη Θάλασσα, ψηλά στις εκβολές του ποταμού Μπουγκ, στο οποίο πάγωσαν ξαφνικά όλα. Οι Ουκρανοί έκλεισαν τα λιμάνια τους, επομένως στην πράξη δεν υπήρχαν πιλότοι, ρυμουλκά και Αρχές για να υπογράψουν τις άδειες απόπλου.

Ήδη έναν μήνα νωρίτερα η περιοχή είχε χαρακτηριστεί ως «υψηλού ρίσκου» όσον αφορά τα ασφάλιστρα κινδύνου των πλοίων, τα οποία απαιτήθηκε να φτάσουν σε αρκετές χιλιάδες ευρώ για κάθε μέρα παραμονής. «Υπήρχε μεγάλη κινητικότητα και ανησυχία ειδικά μεταξύ των ισχυρών παικτών εντός του Hellenic War Risk» είπε στο Magazine η ίδια πηγή. Πρόκειται για το ιδιωτικό κλαμπ που ασφαλίζει μόνο πλοία ελληνικών συμφερόντων, το δεύτερο σε μέγεθος διεθνώς μετά το αντίστοιχο νορβηγικό DNK.

Η ανησυχία στο Μικολάιβ έγινε μεγαλύτερη όταν βυθίστηκαν κάποιες φορτηγίδες στην είσοδο του λιμανιού, επομένως υπήρχε πρακτικός κίνδυνος και για την ασφαλή ναυσιπλοΐα. AFP

1.5 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΟ ΛΙΡΕΣ

Αμέσως μετά τη ρωσική εισβολή, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έφτιαξαν ένα κοινό γκρουπ στα σόσιαλ μίντια, ώστε να επικοινωνούν για την τύχη των εγκλωβισμένων πλοίων στην Ουκρανία. Η ανησυχία στο Μικολάιβ έγινε μεγαλύτερη όταν βυθίστηκαν κάποιες φορτηγίδες στην είσοδο του λιμανιού, επομένως υπήρχε πρακτικός κίνδυνος και για την ασφαλή ναυσιπλοΐα. Στις αρχές Μαρτίου το φορτηγό πλοίο “Banglar Samriddhi”, με σημαία Μπαγκλαντές, χτυπήθηκε πιθανόν από πύραυλο, έξω από το Μικολάιβ, με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του ένας ναυτικός. Μετά και από αυτό, ο καθένας έπρεπε να λάβει συγκεκριμένες αποφάσεις.

Ένα από τα εγκλωβισμένα πλοία στο ουκρανικό λιμάνι ήταν το τάνκερ Rio Grande, αμερικανικών συμφερόντων. Το Magazine πληροφορείται ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία ήρθε σε επαφή με βρετανική εταιρεία ιδιωτικής ασφάλειας, η οποία φέρεται να ζήτησε 1,5 εκατ. λίρες για την απομάκρυνση 22 Φιλιππινέζων μελών του πληρώματος, με τη συμμετοχή μελών των ειδικών δυνάμεων. Η ίδια εταιρεία, όπως περιγράφεται, είχε ποντάρει πριν το ξέσπασμα του πολέμου στην ανάγκη απεγκλωβισμού από την Ουκρανία VIP προσώπων ή κινητής περιουσίας. Η περίπτωση των ναυτικών προέκυψε περίπου από καραμπόλα. Οι πλοιοκτήτες του Rio Grande θεώρησαν το ποσό του 1.5 εκατ. λιρών υπέρογκο και αρχικά επικράτησε η άποψη ότι οι ναυτικοί θα ήταν περισσότερο ασφαλείς παραμένοντας στο πλοίο.

Ο ΑΜΦΙΛΕΓΟΜΕΝΟΣ ΦΙΛΙΠΠΙΝΕΖΟΣ

Αυτά συμβαίνουν το πρώτο δεκαήμερο του Μαρτίου. Οι μέρες περνούν και ο πόλεμος δεν αποδεικνύεται υπόθεση λίγων 24ωρων, όπως πίστευαν οι Ρώσοι. Η αγωνία των εγκλωβισμένων ναυτικών μεγάλωνε, το ίδιο και το θεωρούμενο πεδίο ευκαιρίας για όσους ήθελαν να επωφεληθούν από την συγκυρία. Δύο διαφορετικοί άνθρωποι μίλησαν στο Magazine για τον ρόλο του επίτιμου προξένου των Φιλιππίνων στη γειτονική Μολδαβία. Ο ίδιος περιγράφεται ως αμφιλεγόμενο πρόσωπο. Ωστόσο, καθώς οι περισσότεροι εγκλωβισμένοι ναυτικοί ήταν Φιλιππινέζοι, πείστηκαν ότι εκείνος γνώριζε τον τρόπο ώστε να παρακάμψει τα στρατιωτικά μπλόκα και τους συνοριακούς ελέγχους.

«Δεν μπορεί να εκτιμηθεί με ασφάλεια ο ακριβής αριθμός, όμως πολλοί ναυτικοί ελληνικών πλοίων απομακρύνθηκαν με τον παραπάνω τρόπο προς τη Μολδαβία, περνώντας τα ουκρανικά check points», εξηγεί άνθρωπος στην Αθήνα που παρακολουθούσε στενά όσα συνέβαιναν εκείνες τις μέρες στο Μικολάιβ. «Οι περισσότεροι Έλληνες ναυτικοί, πάντως, απομακρύνθηκαν με τις επίσημες διπλωματικές αποστολές που χειρίστηκε το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών. Σήμερα εκτιμάται ότι δεν βρίσκεται κανείς στην Ουκρανία», σημείωσε η ίδια πηγή.

Την ίδια στιγμή, υπήρξαν Φιλιππινέζοι ναυτικοί που φέρεται να κατευθύνθηκαν προς την αντίθετη κατεύθυνση, δηλαδή τις περιοχές που έλεγχαν οι ρωσικές δυνάμεις. «Σε αυτό έπαιξε σημαντικό ρόλο η Ομοσπονδία Ναυτικών των Φιλιππίνων, η οποία είχε έρθει προφανώς σε συνεννόηση με τη ρωσική κυβέρνηση κι έτσι οι ναυτικοί πέρασαν χωρίς προβλήματα», είπε ο συνομιλητής μας.

ΤΟ «ΕΒΡΑΙΚΟ» ΠΛΗΡΩΜΑ

Στο Magazine μεταφέρθηκε μια παράδοξη ιστορία, που δεν είναι εύκολο να επιβεβαιωθεί. Μεταξύ των εγκλωβισμένων πλοίων στο Μικολάιβ ήταν ένα τάνκερ, όχι ελληνικών συμφερόντων, στο πλήρωμα του οποίου υπήρχαν Ρώσοι και Ουκρανοί ναυτικοί. Σχεδιάστηκε να απομακρυνθούν με πολλούς «συμβατικούς» τρόπους, όμως ήταν αδύνατον να εξασφαλιστεί ότι η κάθε ομάδα θα μπορούσε να περάσει με ασφάλεια τους ελέγχους στην εμπόλεμη ζώνη.

Η λύση που φέρεται να δόθηκε ήταν τα μέλη του πληρώματος να προσποιηθούν πως ήταν Εβραίοι στο θρήσκευμα, επομένως θα απομακρύνονταν με τη βοήθεια της ισραηλιτικής κοινότητας στην Ουκρανία. Στο Magazine μεταφέρθηκε ότι τους ναυτικούς, οι οποίοι φορούσαν στο κεφάλι το εβραϊκό κιπά, παρέλαβε από το λιμάνι ένα βανάκι πάνω στο οποίο είχαν τυπωθεί αντίστοιχες θρησκευτικές επιγραφές. «Οι ναυτικοί απομακρύνθηκαν πράγματι χωρίς προβλήματα», όπως ειπώθηκε.

Σύμφωνα με ανοιχτές ναυτικές βάσεις δεδομένων, στο Μικολάιβ βρίσκονται σήμερα ακινητοποιημένα τουλάχιστον έξι εμπορικά πλοία. Ένα από αυτά, εμφανίζεται να έχει διαχειρίστρια μια ελληνική εταιρεία. Ένα δεύτερο, τουρκικών συμφερόντων, είχε ξεκινήσει τέσσερις μέρες πριν ξεσπάσει ο πόλεμος από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης για την Ουκρανία. Δεν είναι σίγουρο ότι στο Μικολάιβ δεν υπάρχουν ακινητοποιημένα και άλλα πλοία, τα οποία έκλεισαν το αυτόματο σύστημα εντοπισμού (AIS) είτε για λόγους ασφαλείας είτε επειδή δεν είχαν λόγο να το έχουν ανοιχτό.

πηγή: news247.gr

Διαφήμιση
Διαφήμιση

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΣΧΟΛΙΑ

Το Daynight.gr σέβεται απόλυτα το δικαίωμα σας στην ελεύθερη γνώμη στο πλαίσιο πάντα ενός κόσμιου διαλόγου. Τα σχόλια που ακολουθούν εκφράζουν και απηχούν αποκλειστικά τον αναγνώστη/ρια και το Daynight.gr διατητηρεί το δικαίωμα να μην αναρτά ή/και να διαγράφει απρεπή, υβριστικά και διαφημιστικά σχόλια.

[gs-fb-comments]